Wybierz najciekawszy pomysł na quest

Wczytywanie ...

Zobacz regulamin konkursu.

1. Biblioteka Centrum Kultury w Szczuczynie

  • Miejscowość: Szczuczyn
  • Gmina: Szczuczyn
  • Powiat: grajewski
  • Województwo: podlaskie
  • Quest: historyczny, pieszy, rowerowy, optymalny

Chcemy stworzyć quest opowiadający o dawnych budowlach i budynkach w Szczuczynie, który poprowadzi uczestników przez najciekawsze miejsca w miejscowości, odsłaniając ich przeszłość i ukazując zmiany, jakie zaszły w ciągu ostatniego stulecia. Narracja może opierać się na historii fikcyjnego mieszkańca Szczuczyna – kupca, kronikarza lub wędrownego rzemieślnika – który zostawił po sobie wskazówki, zagadki i opisy miejsc, z których uczestnicy mają złożyć opowieść o przemianach w krajobrazie architektonicznym naszego miasteczka. Odwiedzaliby punkty związane ze starymi domami czy nieistniejącymi już budynkami, o których pamięć zachowała się tylko w opowieściach starszych mieszkańców. W każdej lokalizacji czekałyby na nich zadania do wykonania – od rozwiązywania zagadek, przez odczytywanie fragmentów dawnych dokumentów czy porównywanie zdjęć. Quest miałby charakter edukacyjny i angażujący, łączący elementy historii lokalnej, tradycji budownictwa miejskiego i detektywistycznej przygody. Jego zakończeniem mogłoby być odnalezienie symbolicznej „kapsuły czasu” – miejsca, w którym uczestnicy zostawią przesłanie dla przyszłych pokoleń Szczuczyna.

2. Powiat Leżajski (Starostwo Powiatowe w Leżajsku)

  • Miejscowość: Leżajsk
  • Gmina: Leżajsk
  • Powiat: leżajski
  • Województwo: podkarpackie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Quest byłby odpowiedzią na rosnącą popularność architurystyki (turystyki architektonicznej), dzięki której zwiedzanie idzie w parze z budowaniem świadomości estetycznej i architektonicznej.

Kilkusetletnia historia Leżajska oraz jego niegdysiejsza wielokulturowość znajdują odbicie w architektonicznym zróżnicowaniu miasta, co stanowi nie lada atrakcję dla miłośników tego rodzaju turystyki. Quest umożliwiłby szczegółowe zapoznanie się z historią danego budynku, okolicznościami powstania oraz cechującym go stylem w architekturze.

Późnorenesansowe świątynie, neorenesansowy ratusz, eklektyczny budynek dawnej „Proświty” z neoromańskimi oknami, XVIII-wieczna zabudowa rynku, późnobarokowy dwór starościński, dworek w stylu szwajcarskim, neoklasycystyczny budynek sądu czy galicyjski dworzec – to obiekty, które stanowią niekwestionowany potencjał na stworzenie tego typu questu, a jest ich na terenie miasta znacznie więcej.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem jego pierwszej części, w której uwzględniona została tylko część budynków, więc stworzenie drugiej, obejmującej pozostałe obiekty, byłoby idealnym dopełnieniem tegorocznej oferty questowej Powiatu Leżajskiego dla turystów.

3. Miejskie Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim

  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Gmina: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Powiat: ostrowiecki
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

„Republika Ostrowiecka – Ślady Wolności” to edukacyjny quest miejski, którego celem jest popularyzacja lokalnej historii i dziedzictwa Ostrowca Świętokrzyskiego poprzez angażującą formę gry terenowej. Punktem wyjścia są wydarzenia z listopada 1905 roku, kiedy to robotnicy ostrowieckiej huty i zakładów metalurgicznych – w wyniku ogólnopolskiej rewolucji – przejęli władzę w mieście i na krótko utworzyli niezależną strukturę samorządową, znaną jako Republika Ostrowiecka. Niezwykle istotną rolę pełnił przywódca Ignacy Boerner, bliski współpracownik Józefa Piłsudskiego z czasów zaborczych jak i wolnej Polski po 1918 roku.

Uczestnicy questu wcielają się w role mieszkańców miasta sprzed ponad 100 lat: robotników, kurierów, drukarzy czy działaczy społecznych. Ich zadaniem jest odtworzyć przebieg wydarzeń, odnaleźć kluczowe miejsca, zrozumieć kontekst historyczny i ideowy, a także wykonać szereg zadań i zagadek, które prowadzą przez miejską przestrzeń – od dawnej huty, przez rynek, aż po punkty związane z codziennym życiem i walką o wolność.

4. Stowarzyszenie Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka

  • Miejscowość: Krokowa
  • Gmina: Krokowa
  • Powiat: pucki
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Szalone wyprawy Alberta

Quest w gminie Krokowa prowadzić będzie przez malownicze tereny, w centrum których znajduje się zamek rodziny von Krockow. Budowa zamku rozpoczęła się na początku XIV wieku, a jego historia jest bogata i fascynująca. Znany jako siedziba Alberta Szalonego (wł. Alberta Kaspara Ewalda von Krockow), zamek skrywa wiele tajemnic z czasów jego panowania. Podczas II wojny światowej zamek był świadkiem wielu dramatycznych wydarzeń, w tym działań wojennych i okupacyjnych. Quest zaprasza uczestników do odkrywania zagadek związanych z tą historyczną budowlą, jej legendami oraz ważnymi wydarzeniami z przeszłości. Rozpocznij swoją przygodę od zamkowych bram, gdzie czekają pierwsze wskazówki. Podążając śladami przeszłości, uczestnicy będą musieli rozwiązywać zagadki, które przybliżą ich do odkrycia skarbu, symbolizowanego przez unikalną pieczątkę. Każdy krok na trasie questowej to podróż w czasie, odsłaniająca sekrety i nieznane historie zamku von Krockow oraz jego mieszkańców.

5. Stowarzyszenie Turystyczne „Kaszuby Północne” Lokalna Organizacja Turystyczna

  • Miejscowość: Sławutówko, Krokowa, Kłanino, Rzucewo
  • Gmina: Krokowa, Puck
  • Powiat: pucki
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, pieszy, samochodowy, długi

Quest opiera się o fabułę filmową (turystyka filmowa) opartą na prawdziwej historii pruskiej arystokracji rodziny von Grass, związanej z majątkami pałaców w Sławutówku, Krokowej, Kłaninie oraz Rzucewie. Przykładowa nazwa to „Tropem Kamerdynera”. Kamerdyner to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, opowiedziana z epickim rozmachem historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia. Quest może obejmować jednodniową wycieczkę po pałacach, do których prowadzą zabytkowe aleje; ogrodach/parkach czy cmentarzu rodziny von Grass wśród alej w Starzyńskim Dworze pamiętających czasy z filmu. W przygotowaniu treści questu pomocne mogą być książki: Aleje na 4 pory roku. Naturalnie, Kaszuby Północne Julii Kończak, Pauliny Kościńskiej, Michała Staniszewskiego, Piotra Kowalewskiego; ebook lub audiobook – Księgarni podróżniczej Bezdroża oraz Na szlaku dworów i pałaców Północnych Kaszub. Na rynku znajdują się oferty wycieczek właśnie tropem Kamerdynera.

Kolejny z serii quest na zaproponowany przez nas temat wzbogaci ofertę turystyczną obszaru. Wyobrażam sobie, że Quest mógłby być jednym z punktów bogatego programu cyklicznego wydarzenia, jakim jest Festiwal Dworów i Pałaców Północnych Kaszub: 6. Festiwal Dworów i Pałaców – Pomerania Manors. Nowy quest przyczyni się do wzmocnienia szlaku turystycznego Dwory i Pałace Północnych Kaszub, ale też pokaże bogactwo przyrodnicze obszaru, w tym przede wszystkim krajobrazu alei drzew.

6. Centrum Kultury i Biblioteka w Gniewinie

  • Miejscowość: Kostkowo
  • Gmina: Gniewino
  • Powiat: wejherowski
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, pieszy, rowerowy, samochodowy, długi

Projekt questu to propozycja wędrówki przez historię, pamięć i opowieści, które od pokoleń krążą wśród mieszkańców gminy Gniewino. Trasa ma charakter kulturowo-historyczny i rozpoczyna się w Słuszewie – miejscu, gdzie kiedyś stał kościół, z którego do dziś zachowały się jedynie fundamenty i sąsiedni cmentarz. Podążając dalej, uczestnicy przemierzą kolejne punkty trasy – najpierw odwiedzając zabytkowy pałac w Słuszewie, a następnie udając się do Kostkowa. Tam odkryją dawny młyn, miejsce po nieistniejącym hotelu i sklepie Kranzuscha, budynek po byłej remizie OSP, dawny komisariat Milicji, pocztę, bibliotekę i lokalny klub. Trasa prowadzi również do miejsca po dawnej mleczarni, starej stacji kolejowej, kuźni, a nawet domu, o którym mówi się, że przetrzymywano w nim więźniów – opowieść ta, choć niepotwierdzona, funkcjonuje w lokalnej pamięci. Na trasie nie zabraknie również symboli przeszłości o trudniejszym wydźwięku – jak dawny Dom Sołecki, który w czasach przedwojennych był miejscem spotkań młodzieżowej organizacji Hitlerjugend. Całość wieńczy wizyta w kościele z lat 30. XX wieku, a następnie zejście do Dąbrówki, gdzie przy Chacie Baby Jagi kończy się trasa i odnajduje się ukryty skarb.

7. Towarzystwo Oświatowe

  • Miejscowość: Mierzynko
  • Gmina: Gniewino
  • Powiat: wejherowski
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, pieszy, nordic-walking, rowerowy, optymalny

Projekt questu planujemy zrealizować w sołectwie Mierzynko. Będzie on opowieścią o miejscach, które choć często pomijane, kryją w sobie bogatą historię i niezwykły klimat. Trasa questu przebiegać będzie przez wieś, prowadząc uczestników śladami dawnych mieszkańców – osób, które przez lata tworzyły lokalną społeczność i zostawiły po sobie trwałe znaki w przestrzeni. Tematem przewodnim będzie pamięć o codziennym życiu Mierzynka – ludziach, którzy tu żyli, pracowali i tworzyli więzi. Na trasie znajdą się m.in. miejsce po dawnym cmentarzu, pozostałości dworu i jego zabudowań, aleja wiekowych drzew oraz stare gospodarstwa, których architektura i układ przestrzenny zachowały dawny charakter. Quest zakończy się przy miejscu rekreacyjnym, sprzyjającym odpoczynkowi i refleksji.

8. Gmina Brody

  • Miejscowość: Brody
  • Gmina: Brody
  • Powiat: starachowicki
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: historyczny, pieszy, krótki

Głównymi punktami questu są zabytkowe budowle, pozostałości łańcucha zakładów metalurgicznych w Staropolskim Okręgu Przemysłowym. Ten system obiektów przemysłowych wybudowano według koncepcji Stanisława Staszica. W Brodach mieszczą się piękne zabytki z 1840 roku będące dowodem na rozmach tego pomysłu. Jest to m.in. kamienny przelew i budynek dyrekcji zakładu metalurgicznego – walcowni i pudlingarni. Najcenniejszym zabytkiem, który został umieszczony w herbie gminy Brody, jest fragment przepustu – elementu tamy spiętrzającej wody rzeki Kamiennej. Było to konieczne, by na odpływie zamontować wielkie koło wodne, które napędzało urządzenia zakładu. Kamienny przelew zbudowany został w stylu klasycystycznym. Stawidła wykonał przedsiębiorca murarski Franciszek Schramm. Stosowane przez niego zaprawy (poniżej lustra wody) odpowiadały recepturze wypróbowanej przy budowie Kanału Burgundzkiego. Wyjątkowe w tej budowli są także kamienne, estetycznie wykończone sklepienia arkad, ponieważ na ogół nad jazem budowano drewniany pomost. Ostatnio, zabytek ten został odnowiony i przywrócono mu pierwotny blask. Walcownia i pudlingarnia przerabiała surowiec z wielkich pieców w Starachowicach na żelazo dla walcowni w Nietulisku Fabrycznym. Obok Zakładu powstało osiedle przemysłowe. Zakład w Brodach był projektowany przez polskich inżynierów – m.in. Henryka Roza i Karola Khnake, absolwentów pierwszej polskiej uczelni technicznej założonej w Kielcach przez Stanisława Staszica. Uczestnicy questu odwiedzą dawny budynek administracji zakładu metalurgicznego. Obecnie mieści się tam Izba Tradycji i Dziedzictwa Kulturowego – z bogatą kolekcją oryginalnej broni palnej i białej z okresu powstań narodowych. Jest tam też replika działa i kopie stroi powstańczych wraz z wyposażeniem.

9. Stowarzyszenie „Bursztynowy Pasaż”

  • Miejscowość: Krępa Kaszubska/Gęś
  • Gmina: Nowa Wieś Lęborska
  • Powiat: lęborski
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, rowerowy, samochodowy, optymalny

Cienie w śniegu – opowieść z Krępy Kaszubskiej i Gęsi

Quest będzie poświęcony dramatycznym wydarzeniom związanym z przejściem Marszu Śmierci przez wsie Krępa Kaszubska i Gęś w lutym i marcu 1945 roku. Głównym wątkiem będzie los więźniów KL Stutthof, którzy trafili do tutejszych obozów ewakuacyjnych – miejsc skrajnego głodu, chorób i śmierci. Quest skupi się na przywróceniu pamięci ofiar oraz ukazaniu roli miejscowej ludności, która mimo zagrożenia niosła pomoc. Narratorem questu będzie fikcyjna postać – Alojzy, młody Kaszub, syn rolnika z Krępy Kaszubskiej, który jako dziecko obserwuje przemarsz kolumny więźniów. Jego opowieść przeplatać się będzie z zapiskami ocalałego więźnia oraz wspomnieniami mieszkańców. Taka perspektywa pozwoli uczestnikom przeżyć historię z różnych punktów widzenia: świadka, ofiary i reprezentanta lokalnej społeczności. Na trasie odwiedzimy m.in. Cmentarz w Krępie Kaszubskiej z 20 mogiłami ofiar Marszu – jedno z największych miejsc pamięci tego typu na Pomorzu. Quest nie będzie grą o ucieczce, akcji czy przygodzie. Będzie spokojną, wyciszoną podróżą, która poprowadzi uczestnika przez autentyczne miejsca, zmuszając do refleksji, empatii i pamięci.

10. Stowarzyszenie Przyjaciół Jastarni

  • Miejscowość: Jastarnia
  • Gmina: Jastarnia
  • Powiat: pucki
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, kulturowy, pieszy, optymalny

Tablice pamiątkowe Jastarni

Zgłaszamy propozycję stworzenia questowej gry terenowej pod tytułem „Tablice pamiątkowe Jastarni”. Celem questu będzie upowszechnienie wiedzy o lokalnej historii Jastarni poprzez atrakcyjną i angażującą formę edukacji w przestrzeni miejskiej. Quest przyjąłby formę interaktywnego spaceru z zagadkami, którego narrację poprowadzi postać Mariana Stelmaszczyka, wójta Jastarni w latach 1936–1939 – jednej z ważniejszych postaci w historii miasta. Przemierzając ulice Jastarni i odwiedzając wybrane tablice pamiątkowe, uczestnicy będą mieli okazję odkrywać losy osób, które w ciągu ostatnich stu lat wniosły istotny wkład w rozwój i tożsamość tej nadmorskiej miejscowości.

11. Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Radomskiej

  • Miejscowość: Radom
  • Gmina: Radom
  • Powiat: radomski
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Symbole przemysłowego Radomia – część 2

Kultowe Sofixy, maszyna do szycia marki „Łucznik”, fajansowa waga domowa w kwiatowe wzory, a może serek homogenizowany „z krówką”. Kojarzycie te przedmioty? To popularne w czasach PRL-u wytwory radomskiego przemysłu, które doczekały się swoich pomników! Ich historię mogliście odkrywać, biorąc udział w grze „Symbole przemysłowego Radomia”, która zdobyła pierwsze miejsce w plebiscycie na „Najpopularniejszy Quest 2023 roku”! Teraz chcemy stworzyć dla Was nową grę, w której te cieszące się niesłabnącą sympatią mieszkańców Radomia oraz zainteresowaniem turystów symbole przemysłowej historii miasta pojawią się ponownie! Obejmie on kolejne rzeźby, które zagościły w ostatnich latach głównie za sprawą Budżetu Obywatelskiego. To niepowtarzalna okazja, by samodzielnie odszukać umieszczone w przestrzeni miejskiej pomniki (wykonane w skali 1:1), wśród których znajdują się m.in.: rower wyścigowy szosowy „Łucznik”, telefony Malwa i CB-49, kuchenka gazowa, a także stolik z radomskiej giętówki. Ten ostatni jest naprawdę wyjątkowy, bo znaleźć na nim można jeszcze jeden symbol miasta – słynne ciastko o nazwie „Radomianka”. Podobnie jak pierwsza część gry, ta również będzie przeznaczona zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Obszar questu to ścisłe centrum miasta, gdzie nie ma zbyt wielu barier architektonicznych, dzięki czemu wyzwanie będzie dostępne także dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

12. Stowarzyszenie Wystrzałowe Pyzdry

  • Miejscowość: Pyzdry
  • Gmina: Pyzdry
  • Powiat: wrzesiński
  • Województwo: wielkopolskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Zosia odkrywa wystrzałowe Pyzdry

„Zosia odkrywa wystrzałowe Pyzdry” to quest poświęcony pierwszemu w Polsce użyciu broni palnej w 1383 roku, które miało miejsce właśnie w Pyzdrach. Bohaterką gry jest Zosia – dziewczynka z muralu historycznego, która ożywa i zaprasza uczestników do wspólnej podróży, podczas której odkrywają fascynujące tajemnice miasta i jego przeszłość. Trasa zaczyna się przy muralu, gdzie Zosia wprowadza w historię Pyzdr i zapowiada ekscytującą przygodę. Następnie uczestnicy odwiedzają miejsce dawnego zamku, poznając jego strategiczne znaczenie dla obrony miasta. Kolejnym punktem jest stary most – ważny węzeł handlowy i obronny, który przypomina o dawnej roli Pyzdr na szlakach handlowych. Na trasie znajduje się też wiatrak – symbol życia codziennego mieszkańców dawnych wieków. Przy źródełku gracze poznają lokalne legendy oraz znaczenie wody dla rozwoju miasta i jego mieszkańców. W kolejnym punkcie – farze – Zosia opowiada o roli duchowości i społecznych aspektach życia mieszkańców Pyzdr. W dalszej części uczestnicy zwiedzają rynek i dom podcieniowy, unikalne przykłady architektury, które obrazują kulturę i tradycje miasta. Podczas wędrówki zbierają wirtualne kule, które dopiero przy pomniku artylerzystów na rynku okażą się kluczem do symbolicznego wystrzału armaty, kończącego ich pełną wrażeń, historyczną podróż.

13. Gmina Miasta Puck, Referat Promocji, Kultury i Sportu

  • Miejscowość: Puck
  • Gmina: Puck
  • Powiat: pucki
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, pieszy, nordic-walking, optymalny

Puck historyczny – szlakiem puckich ławeczek.

Koncepcja questu zakłada zwiedzanie miasta szlakiem puckich ławeczek okolicznościowych, które opowiadają jego historię: od ławeczki herbowej, nawiązującej do herbu miasta, poprzez ławeczkę kaperską (kaprowie w służbie króla Zygmunta Augusta w XIV wieku), ławeczkę zaślubinową (Zaślubiny Polski z Morzem w 1920 roku), ławeczkę jubileuszową upamiętniającą 100-lecie Zaślubin Polski z Morzem, ławeczkę gen. Mariusza Zaruskiego (starosta pucki w latach 1926–1927, twórca nowoczesnej marynistyki) oraz ławeczkę Fala, która swoim kształtem nawiązuje do fal Zatoki Puckiej uderzających w nabrzeże puckich plaż. Trasa obejmuje historyczne miejsca takie jak Stary Rynek z neogotyckim ratuszem miejskim wybudowanym w 1865 roku, port rybacki ze słupkiem upamiętniającym Zaślubiny Polski z Morzem, nowo wybudowaną marinę oraz molo spacerowe z widokiem na Półwysep Helski.

14. Gminna Biblioteka Publiczna w Kroczycach

  • Miejscowość: Kroczyce
  • Gmina: Kroczyce
  • Powiat: zawierciański
  • Województwo: śląskie
  • Quest: kulturowy, pieszy, nordic-walking, optymalny

Powrót Złoczenia

Temat: W Kroczycach znów pojawiają się znaki obecności Złoczenia – Wężowego Króla, który według legendy osiedlił się tu jako gwiżdżąca żmija i sprowadził na wieś głód oraz nieszczęścia. Młoda Zielarka/Młody Szeptun podejrzewa, że zło powróciło do Kroczyc. By odegnać Złoczenia, bohater/-ka musi odnaleźć sposób, by przy pomocy zaklęcia i wywaru z ziół przywrócić niezwykłą melodię, którą przed laty zagrał wędrowny muzyk, przepędzając żmije z okolicy.

Trasa: Gra rozpoczyna się na Kroczyckich Krupówkach. Uczestnicy kierują się ulicami Kroczyc m.in.: Jurajską w stronę Wapiennika i dalej ulicą Kopernika w stronę Skały Młynarskiej, niedaleko amfiteatru i basenu, przy ulicy Batalionów Chłopskich. Po drodze wykonują zadania, które pomagają im osiągnąć cel, aby w finale móc przyrządzić ziołowy wywar i odegrać magiczną melodię na dawnym instrumencie, by przepędzić Złoczenia. Quest łączy legendę z realnymi atrakcjami Kroczyc – pokazuje deptak, fontannę, wapienne skały, kapliczki i uroki lokalnej przyrody.

15. Stowarzyszenie Michałów

  • Miejscowość: Myszków
  • Gmina: Myszków
  • Powiat: myszkowski
  • Województwo: śląskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Miasto na granicy – śladami dziedzictwa Myszkowa

Myszków – dziś spokojne miasto powiatowe – niegdyś tętnił życiem jako ośrodek przemysłu metalurgicznego i emalierniczego. W naszym queście uczestnicy wcielą się w poszukiwaczy zaginionego dziennika Michała Emaliera – dawnego mistrza emaliarni, który ukrył pamiątki po erze ręcznej produkcji. Trasa (ok. 3 km) obejmuje 7 punktów.

  1. Prokuratura Rejonowa – międzywojenny gmach z wapienia, świadectwo administracyjnego rozwoju miasta.
  2. Kościół św. Stanisława BM – monumentalna świątynia z czerwonej cegły, centrum duchowe Myszkowa.
  3. Dworzec kolejowy (1883) – symbol industrializacji, początek nowoczesności.
  4. Pałac Schmelzera – rezydencja fabrykanta, świadectwo ambicji i wpływu przemysłowców.
  5. Dawna papiernia – dziś ruiny, kiedyś jedno z głównych miejsc pracy.
  6. Kaplica w Mijaczowie – miejsce lokalnej tożsamości sprzed połączenia osad.
  7. Park „Michałów” – dawniej teren hut, dziś zielona przestrzeń dla mieszkańców.

Quest łączy historię przemysłu i społeczności Myszkowa, zapraszając do odkrywania miejsc, które kształtowały to wyjątkowe miasto.

16. Gmina Staszów

  • Miejscowość: Golejów
  • Gmina: Rytwiany
  • Powiat: staszowski
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: przyrodniczy, pieszy, nordic-walking, optymalny

Odkryj Golejów

Miejsce questu: Golejów – zespół kilkudziesięciu jezior i oczek wodnych o różnej głębokości, położony na terenie kompleksu leśnego gminy Staszów.

Tematem questu jest przyrodniczo-historyczna wyprawa przez malownicze tereny Golejowa. Uczestnicy będą odkrywać unikalne walory tego miejsca, poznają jego genezę związaną z krasowymi zjawiskami i dawnym wydobyciem torfu, a także lokalne legendy i historie. Uczestnicy będą odkrywać/odgadywać nazwy poszczególnych jezior na podstawie lokalnych legend i historii z nimi związanych.
Bohaterem questu będzie przyrodnik – odkrywca lub dawny mieszkaniec regionu, który zna tajemnice Golejowa i poprowadzi uczestników szlakiem mniej znanych, ale fascynujących miejsc. Jego opowieści będą łączyć wiedzę o naturze z elementami lokalnych podań i historii.

Na trasie questu uczestnicy zobaczą m. in. pływającą wyspę, naturalne leje krasowe, ślady po torfowiskach oraz mniejsze, ukryte stawy o ciekawych nazwach. Dowiedzą się, dlaczego woda w tych zbiornikach jest wyjątkowa oraz poznają roślinność i faunę charakterystyczną dla terenów podmokłych. Trasa zostanie zaplanowana jako łatwa, przyjazna rodzinom z dziećmi, zachęcająca do spaceru i aktywnego poznawania przyrody.

17. Gmina Władysławowo

  • Miejscowość: Chałupy
  • Gmina: Władysławowo
  • Powiat: pucki
  • Województwo: pomorskie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, kulturowy, pieszy, optymalny

Między falą a deską

To rodzinna, piesza przygoda przez najciekawsze zakątki Chałup – niewielkiej, ale barwnej miejscowości położonej między Zatoką Pucką a otwartym Bałtykiem. Quest poprowadzi uczestników trasą o długości ok. 90 minut (z przerwami), obejmującą zarówno molo i tereny nad zatoką (z łodziami rybackimi, falochronem, szkółkami windsurfingowymi), jak i nadmorską stronę – plażę, wydmy, roślinność wydmową. Narratorem będzie Florek Fląderka – wesoły, elokwentny flądro-surfer, który zna każdą falę Zatoki Puckiej i każdą rybacką opowieść. Ma nieco hippisowski styl, lubi mówić rymami, trochę filozofuje, ale ma wielkie serce do ludzi i ogromną wiedzę o swoim „rewirze”. Jego domem jest zarówno zatoka, jak i Bałtyk – zna morskie tajemnice, legendy rybaków, historię miejscowości i współczesne obyczaje plażowiczów i surferów. Florek – jako przewodnik – nie tylko opowiada historie, ale również zadaje zagadki, zachęca do obserwacji przyrody, lokalnej architektury, posmakowania lokalnych specjałów, a także do rozmów z mieszkańcami (jeśli mają ochotę!). Jego barwny język, humor i morska mądrość sprawiają, że dzieci są zaciekawione, a dorośli – zaskoczeni, ile jeszcze nie wiedzieli o tej malowniczej miejscowości. Florek wciąga uczestników w „rozmowy”, czasem prosi o pomoc w rozwiązaniu zagadki, czasem „zgubi” coś i trzeba to odnaleźć na trasie, by ustalić finałowe hasło. W queście pojawią się zagadki przyrodnicze: rozpoznawanie ptaków i roślin wydmowych, migracje ryb. Kulturalne elementy i historia zostaną wplecione w treść jako ciekawostki o rybackim dziedzictwie Chałup, o tradycyjnych kutrach i sieciach, o święcie Matki Boskiej Zielnej i błogosławieniu łodzi. Współcześnie pojawi się opowieść o boomie windsurfingowym, kultowym kawałku „Chałupy welcome to” Zbigniewa Wodeckiego i jego ławeczce.

18. Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom”

  • Miejscowość: Ciekoty
  • Gmina: Masłów
  • Powiat: kielecki
  • Województwo: świetokrzyskie
  • Quest: kulturowy, pieszy, optymalny

Quest zostanie poświęcony Barbarze Wachowicz, pisarce losu polskiego nazywanej ministrem patriotyzmu. Była scenarzystką, autorką książek, wystaw, spektakli, programów telewizyjnych i radiowych poświęconych Wielkim Polakom m.in. T. Kościuszce, A. Mickiewiczowi, H. Sienkiewiczowi. Jej ukochanym pisarzem był Stefan Żeromski, co przełożyło się na lobbowanie za rekonstrukcją dworku pisarza w Ciekotach i budową Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom”, w miejscu, w którym spędził swoje dzieciństwo. Pisarka wielokrotnie przebywała w Ciekotach, dziś mieści się tu przestrzeń pamięci z pamiątkami i jej osobistymi rzeczami m.in. słynną fioletową suknią, w której występowała. Nie bez znaczenia jest fakt, że jej ukochanym kolorem był fiolet, a sama była nazywana fioletową damą.
Trasa questu przeprowadzi uczestników przez przestrzeń pisarki w „Szklanym Domu”, ukochane miejsca na Żeromszczyźnie m.in. ławeczkę nad stawem, na której lubiła się relaksować, drogę prowadzącą na górę Radostową, po której jeździła rowerem i odwiedzała przyjaciół.

Zakończenie questu zaplanowano przed Szkołą Podstawową im. Stefana Żeromskiego w pobliskiej wsi Mąchocice-Scholasteria. To placówka, którą szczególnie ukochała, dbała o nią i organizowała w niej spotkania poświęcone pisarzowi.

19. Gmina Miasto Koszalin

  • Miejscowość: Koszalin
  • Gmina: Koszalin
  • Powiat: koszaliński
  • Województwo: zachodniopomorskie
  • Quest: kulturowy, pieszy, optymalny

Quest ma odkryć tajemnice i zobrazować aspekty unikatowej kultury jamneńskiej. Pierwsze wzmianki o osobliwej, wyodrębnionej na terenie dzisiejszego Koszalina, jamneńskiej wyspie kulturowej, odnotowano w 1278 roku. Trasa miałaby rozgrywać się na terenie Jamna – dzielnicy Koszalina, w której znajduje się zrekonstruowana XIX-wieczna Zagroda Jamneńska. Z Zagrodą sąsiaduje kościół – pierwsze wzmianki o nim pochodzą także z 1278 roku – z polichromią nawiązującą do motywów jamneńskich. Niepowtarzalność tej kultury przejawia się w obrzędach, wyjątkowej dbałości o detale w zdobieniu mebli, przedmiotów codziennego użytku czy strojów np. weselnych. Przewodnikiem po Jamnie będzie skrzat Julek Jamneński, o którym krąży wiele legend, będący dla jamneńczyków duchowym opiekunem, strzegącym ogniska domowego, czuwającym nad polami i uprawami. Uczestnicy questu poznają miejsca związane z historią, obrzędowością, wydarzeniami, które ukształtowały tę kulturę. Na trasie questu m.in. budynki zbudowane w konstrukcji ryglowej tj. chata będąca repliką domu z 1853 roku oraz stodoła, kościół, budynek byłej mleczarni, były cmentarz ewangelicki. Treść questu bazować ma na wyposażeniu chaty, w której eksponowane są przedmioty związane z życiem codziennym jamneńczyków w drugiej połowie XIX wieku oraz na tematach dotyczących tkactwa, hafciarstwa, ceramiki, ornamentyki czy wesela jamneńskiego.

20.Staszowski Ośrodek Kultury

  • Miejscowość: Wiśniowa
  • Gmina: Staszów
  • Powiat: staszowski
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: historyczny, pieszy, nordic-walking, optymalny

Wiśniowa – wieś z sercem

Tematem questu „Wiśniowa – wieś z sercem” będzie osoba Hugona Kołłątaja oraz historia pałacu w Wiśniowej, wraz z otaczającym go parkiem. Od 2018 roku zabytkowy Pałac Kołłątajów w Wiśniowej poddawany jest gruntownej renowacji i jest bardzo chętnie odwiedzany przez turystów, w tym kuracjuszy z uzdrowiska w Busku-Zdroju. Wnętrza pałacu dostępne są dla zwiedzających pod opieką przewodnika w godzinach pracy pałacu. Sam obiekt historią sięga I połowy XVIII wieku i jest jednym z najciekawszych zabytków na terenie gminy Staszów. W otaczającym parku, założonym w stylu romantycznym, rosną wspaniałe pomnikowe drzewa, w tym: orzech czarny, dąb szypułkowy i klony zwyczajne. Na terenie znajdują się także tajemnicza piwniczka i zaułki, które urozmaicą realizację questu. Całość trasy odbywać się będzie poza ruchem ulicznym, więc będzie możliwa do bezpiecznego korzystania przez rodziny z dziećmi i grupy młodzieży szkolnej, które są gośćmi Pałacu Kołłątajów w Wiśniowej, z którym SOK współpracuje. Teren Pałacu jest także miejscem wydarzeń kulturalnych, wystaw, koncertów i pikników, gromadzących duże ilości osób, które mogłyby skorzystać z oferty ciekawej wycieczki po parku, rozwiązując zagadki i odkrywając niezwykłą historię „Wiśniowej – wsi z sercem”. Bohaterem questu może być np. Hugon Kołłątaj, współtwórca „Konstytucji 3 Maja”, który swoje serce kazał wyjąć po śmierci i pochować w Wiśniowej. Znajduje się ono obecnie pod tablicą w kościele w pobliskiej Wiśniowej Poduchownej.

21. Towarzystwo Przyjaciół Ponidzia

  • Miejscowość: Pińczów
  • Gmina: Pińczów
  • Powiat: pińczowski
  • Województwo: świetokrzyskie
  • Quest: historyczny, klturowy, pieszy, optymalny

Śladami Głosów Pińczowa

To gra terenowa, która poprowadzi uczestników przez najważniejsze zabytki miasta, odkrywając przy tym historie jego dawnych mieszkańców. Narratorami questu są fikcyjnie „przywróceni” bohaterowie lokalni: pisarz Adolf Dygasiński, rabin, drukarz ariański, zakonnik, duch strażnika baszty oraz współczesna młodzież. Każdy z nich opowiada historię związaną z danym miejscem, inspirując uczestników do refleksji i aktywności. Trasa obejmuje Górę Św. Anny, Synagogę, Dom Ariański, Klasztor oo. Paulinów, pomnik Dygasińskiego przy Domu Kultury oraz zabytkową basztę przy liceum. W każdym punkcie uczestnicy wykonują zadanie: literackie, logiczne, ruchowe lub twórcze, m.in. tworzenie wiersza, odczytanie hebrajskiej sentencji, rekonstrukcja druku czy poszukiwanie symboli. Quest łączy nowoczesną formę turystyki narracyjnej z lokalnym dziedzictwem i emocjonalnym storytellingiem. Wzbogacony o nagrania audio i mapę angażuje różne grupy wiekowe i pozwala odkryć Pińczów na nowo – nie tylko oczami, ale i sercem.

22. Urząd Miasta i Gminy Szydłów

  • Miejscowość: Szydłów
  • Gmina: Szydłów
  • Powiat: staszowski
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, kulturowy, pieszy, optymalny

Śladami Zbója Szydły

Naszym pomysłem na quest jest opowieść oparta na lokalnej legendzie o zbóju Szydle – domniemanym założycielu miasta. Tematem będzie legendarne pochodzenie Szydłowa, a bohaterem i narratorem stanie się sam Zbój Szydło, który zabierze uczestników w podróż po miejscach związanych z jego historią, opowiadając po drodze o dawnych czasach, przyrodzie i początkach miasta. Trasa będzie łączyć elementy przyrodnicze, geologiczne i historyczne. Pokażemy m.in. wapienne jaskinie Zbója Szydło, w których – według legendy – ukrywano skarby, oraz malownicze odsłonięcie geologiczne z widocznymi warstwami i skamieniałościami pochodzącymi z epoki miocenu. Wzdłuż trasy przepływa rzeczka Ciekąca, ważna, szczególnie w wiekach minionych dla gospodarki Szydłowa. Zakończenie trasy planujemy przy najstarszym zabytku miasta – Kościele Wszystkich Świętych, który według legendy zbudowano z kosztowności oddanych przez pokonanego zbója. Quest ma na celu promowanie lokalnej legendy, przybliżenie historii i walorów przyrodniczych Szydłowa w atrakcyjnej, angażującej formie.

23. Miejska Biblioteka Publiczna im. Władysława Broniewskiego w Lubaczowie

  • Miejscowość: Lubaczów
  • Gmina: Lubaczów
  • Powiat: lubaczowski
  • Województwo: podkarpackie
  • Quest: historyczny, kulturowy, pieszy, długi

Przewodnikiem questu uliczkami Lubaczowa, małego miasteczka na Podkarpaciu, będzie Lubacz – legendarny władca grodu. Poprowadzi on Questowiczów przez historyczne zakątki miasta, opowiadając o miejscach, wydarzeniach i ludziach, którzy tu mieszkali. Spacer rozpocznie na rynku historią wielokulturowści miasta (tu znajdują się: kościół, cerkiew i miejsce po synagodze oraz ratusz z 1889 roku). Lubacz poprowadzi krętymi uliczkami do dawnej dzielnicy żydowskiej oraz getta. Opowie o dawnej Czytelni Polskiej i szkole powszechnej. Zatrzyma się na chwilę obok odnowionego budynku Sądu, gdzie w latach 1941–1955 mieściło się więzienie. Idąc dalej, będzie można poznać fragment dawnej zabudowy i charakterystycznej architektury miasta (dawna apteka, willa Frisera i domy zaprojektowane przez Władysława Ruebenbauera). Poznamy kluczowe miejsce dla komunikacji i rozwoju przemysłowego Lubaczowa, czyli budynek stacji kolejowej. Zatrzymamy się także na dawnej ul. Tartacznej, gdzie poznamy historię tartaku parowego hrabiego Agenora Romualda Gołuchowskiego. Na ul. Słowackiego zajrzymy do rodzinnego domu Marii Bukowej (pierwszej dyrektor lubaczowskiej biblioteki). Wędrując dalej, dotrzemy do cmentarza żydowskiego, na którym zachowało się 1665 nagrobków. Quest zakończymy nieopodal, przy budynku Miejskiej Biblioteki, która jest skarbnicą wiedzy o historii i współczesności miasta oraz regionu. Uczestników questu legendarny Lubacz zaprosi także do Muzeum Kresów i na Wzgórze Zamkowe.

24. Stowarzyszenie Społeczno-Edukacyjne „Orzeł Biały-Strzelec”

  • Miejscowość: Mielec
  • Gmina: Mielec
  • Powiat: mielecki
  • Województwo: podkarpackie
  • Quest: historyczny, rowerowy, optymalny

Szlakiem akcji zbrojnych podziemia niepodległościowego

Przeżyj niezwykłą przygodę osadzoną w tle historii akcji zbrojnych polskiego podziemia niepodległościowego. Poczuj się jak partyzant – członek zgrupowania konspiracyjnego polskiego podziemia z czasów wojennych. Dotknij historii polskiego podziemia niepodległościowego. Zobacz, gdzie walczyli i ginęli żołnierze podziemia niepodległościowego. Odkryj tajemnice historii związane z potyczkami, akcjami dywersyjnymi i innymi wydarzeniami. Rozwiąż zagadki ukryte na trasie questu. Oczami wyobraźni zobaczysz na niej między innymi:

  • akcję odbicia więzienia,
  • akcję na bank,
  • akcję na niemieckie magazyny,
  • sabotaż na stacji kolejowej,
  • sabotaż na hali WSK,
  • egzekucję konfidentów,
  • próbę odbicia cichociemnego Stanisława Sołtysa z transportu Gestapo.

25. Teraz Mielec

  • Miejscowość: Mielec
  • Gmina: Mielec
  • Powiat: mielecki
  • Województwo: podkarpackie
  • Quest: historyczny, rowerowy, długi

Na skrzydłach lotniczej historii

Przeżyj niezwykłą przygodę z historią mieleckiego lotnictwa. Dotknij historii lotnictwa, mieleckich samolotów ukrytych w ciekawych miejscach na terenie miasta. Zobacz piękno samolotów produkowanych w Polskich Zakładach Lotniczych oraz miejsca związane z lotniczą historią Mielca. Odkryj tajemnice lotniczej historii miasta. Rozwiąż zagadki ukryte na trasie questu. Odwiedzisz na niej między innymi:

  • Polskie Zakłady Lotnicze,
  • lotnisko,
  • mieleckie lotnicze organizacje pozarządowe,
  • mieleckie samoloty: AN-2, czyli Antek; PZL.37 Łoś; PZL M18 Dromader; PZL M-15 Belphegor; PZL TS-11 Iskra; PZL I-22 Iryda.

26. Stowarzyszenie Aktywni Rodzice

  • Miejscowość: Chodów
  • Gmina: Siedlce
  • Powiat: siedlecki
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: kulturowy, pieszy, krótki

Witajcie w naszej bajce

Quest będzie przebiegał na terenie naszej szkoły i opowiadał o bajkach, lekcjach, wielu ciekawych pomysłach organizowanych w placówce oraz okolicznych atrakcjach turystycznych naszej gminy. Nasza społeczność lubi kreatywne zajęcia i zabawy. Narratorem questu będą uczniowie szkoły, którzy ze swojego punktu widzenia opowiedzą o Zespole Szkolno-Wychowawczym w Strzale.

27. Stowarzyszenie Aktywnych Kobiet w Krzesku

  • Miejscowość: Krzesk-Królowa Niwa
  • Gmina: Zbuczyn
  • Powiat: siedlecki
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, kulturowy, pieszy, krótki

Chcemy Was zabrać na spacer po naszej malowniczej miejscowości. Będzie to spacer z królową Jadwigą. A dlaczego właśnie z nią? To właśnie ona w trakcie podróży na Litwę, zatrzymując się w naszej okolicy miała wyjść i powiedzieć: „Jakie piękne niwy”. Stąd właśnie nazwa naszej miejscowości – Krzesk-Królowa Niwa. Mamy nawet własną przyśpiewkę, która rozpoczyna się słowami: „Jak to wszyscy Państwo wiecie najpiękniejsza wieś na świecie Krzesk-Królowa Niwa”. A dla tych, którzy jeszcze o tym nie wiedzą, powstanie ten quest.

28. Zamek Piastowski w Raciborzu

  • Miejscowość: Racibórz
  • Gmina: Racibórz
  • Powiat: raciborski
  • Województwo: śląskie
  • Quest: historyczny, pieszy, nordic-walking, optymalny

Książę Mieszko I zwany Plątonogim uczynił prawobrzeżny gród nad Odrą, do plemienia Golężyców niegdyś należący, swoją siedzibą. Tak narodziła się stolica nowego księstwa raciborskiego, a potem opolsko-raciborskiego. Gród stał się stolicą dzielnicy, bito tu monety, działała kancelaria, przyjeżdżali znakomici goście. Książę pod koniec życia stanął na czele całej Polski, zasiadając na tronie w Krakowie. Księstwo przejął po nim syn Kazimierz, rycerz krzyżowy, który z wyprawy do Ziemi Świętej przywiózł żonę Violę, babcię króla Władysława Łokietka. Na lewym brzegu Odry założył miasto – pełne gotyckich zabytków, które od zamku nazwę Racibórz przyjęło. Jego pierwsi mieszkańcy przybyli z Niderlandów. Quest poprowadzi cię od zamku, gdzie książęta panowali, a dziś są wystawy, do centrum Raciborza z kościołem św. Jakuba, gdzie pierwsze polskie zdanie spisano, i kościołem św. Ducha, gdzie święta Ofka przeoryszą była, a dziś mieści się tu Muzeum z prawdziwą mumią egipską. Zamkowe wnętrza pełne są tajemnic oraz komnat: kanonika, straży zamkowej, alchemika i czarownicy, księcia i księżnej, a także jest zbrojownia, skarbiec i sala tronowa. W kaplicy św. Tomasza Becketa wybrzmią chorały z czasów, gdy przechowywano tu relikwie Drzewa Krzyża Św., a w podziemiach gabinet archeologii, gdzie samodzielnie możesz odkrywać przeszłość zakopaną w ziemi. Zapraszamy na fascynującą podróż do średniowiecza nad górną Odrą, ziemi na przedpolu Bramy Morawskiej, na pradawnym bursztynowym szlaku, do czasów złotej ery Piastów.

29. Fundacja Ziemia i Kosmos

  • Miejscowość: Poznań / Suchy Las / Morasko
  • Gmina: Poznań i Suchy Las
  • Powiat: Poznań i poznański
  • Województwo: wielkopolskie
  • Quest: historyczny, kulturowy, przyrodniczy, pieszy, optymalny

Kratery znajdujące się w Rezerwacie Meteoryt Morasko są jedynym w Polsce i jednym z zaledwie 200 miejsc na świecie, gdzie zachowały się bezpośrednie ślady po kosmicznej katastrofie – uderzeniu planetoidy. To właśnie tutaj około 4,5 tysiąca lat temu żelazne ciało o średnicy kilku metrów weszło w atmosferę, rozpadło się na mniejsze fragmenty w wyniku interakcji z powietrzem, a następnie spadło na teren góry Moraskiej. Największy z siedmiu kraterów ma 100 metrów średnicy i około 20 metrów głębokości. Te na Morasku są wyjątkowym przypadkiem, gdyż znajdujący się obecnie w obrębie dużego miasta europejskiego krater uderzeniowy wciąż jest widoczny. Niestety stosunkowo niewiele osób wie, jak wielką ciekawostkę kryje pod powierzchnią miasto Poznań i jego aglomeracja. Chcielibyśmy opowiedzieć o tym miejscu, łącząc ze sobą tematy przyrodniczo-kosmiczne z kulturalno-archeologicznymi. Morasko jest doskonałą okazją, żeby w ciekawy sposób opowiedzieć o tym, jak Kosmos wpływa na Ziemię (i że czasem odwiedza nas w wybuchowy sposób, dzięki czemu mamy na Ziemi złoża złota, Tutanchamon miał swojego grobowego skarabeusza, a Inuici mieli z czego produkować narzędzia), ale też pokazać, jak Ziemianie wpływają na Kosmos. Dzięki naszej dobrej współpracy z Nadleśnictwem Łopuchówko, które zarządza terenem Rezerwatu Meteoryt Morasko, oraz z władzami gminy Suchy Las, a także wsparciu Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej możliwe będzie dodanie różnych elementów dotyczących potencjalnej trasy questingowej również w terenie.

30. Stowarzyszenie „Anima Loci”

  • Miejscowość: Dobieszyn, Matyldzin
  • Gmina: Stromiec
  • Powiat: białobrzeski
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, pieszy, nordic-walking, długi

Leczyły liczne choroby, zapewniały szczęście, chroniły nawet przed śmiercią. Dla naszych przodków były także domem dla duchów lasu. Mowa o dębach, których niekwestionowanym królestwem jest rezerwat leśny Starodrzew Dobieszyński. Stanowi on unikalny fragment dawnej Puszczy Stromieckiej. Quest pozwoli poznać tajemnice nie tylko tych najbardziej majestatycznych spośród wszystkich polskich drzew, ale także przeniesie nas w czasy II wojny światowej. Odkryjemy zatem ślady bitwy pod Matyldzinem, która miała miejsce we wrześniu 1939 roku. Poznamy tragiczne losy nieznanego żołnierza, który ukrywał się przez Niemcami i… No właśnie, co było dalej? O tym dowiemy się z questu.

31. Stowarzyszenie „Damy i Huzary”

  • Miejscowość: Przemyśl
  • Gmina: Miasto Przemyśl
  • Powiat: przemyski
  • Województwo: podkarpackie
  • Quest: historyczny, kulturowy, pieszy, optymalny

Quest skupiony będzie na promocji dziedzictwa kulturowego Miasta Przemyśla poprzez ukazanie jego walorów historycznych. Przemyśl jest atrakcyjnym miastem dla turystów ze względu na długą historię. Może pochwalić się wieloma zabytkami, wynikającymi z pierwszego rozkwitu miasta za czasów króla Kazimierza oraz drugiego w czasie zaboru austriackiego, kiedy powstała Twierdza Przemyśl, określana przez historyków jako jedna z trzech najbardziej znaczących twierdz I wojny światowej (po Verdę i Antwerpię), co świadczy o wyjątkowości tego miasta, a uroczy klimat z piękną starówką i ulicznymi zabudowaniami kamienic przyciąga wielu turystów. Te walory turystyczne są wyróżniającym elementem. Z uwagi, że turysta staje się coraz bardziej wymagający i oprócz miejsc potrzebuje dodatkowych atrakcji, które umilą mu pobyt, gra terenowa „Quest” stałaby się interesującym czynnikiem, dzięki któremu każdy mógłby zapoznać się z historią i ciekawymi miejscami. „Quest” dotyczyć będzie zwiedzania miejsc (w większości zabytkowych) związanych z wydarzeniami historycznymi, wzbogacony będzie zdjęciami, na których widoczne będą osoby ubrane w dawne stroje. Aby uatrakcyjnić wizerunkowo dane miejsce stowarzyszenie zajmie się odtworzeniem postaci historycznych, wzorując się na dziele literackim Marii Dąbrowskiej Noce i dnie, dzięki czemu ukazany zostanie okres od powstania styczniowego (1863) do I wojny światowej (1914), co istotnie przybliży czasy przełomu XIX i XX w.

32. Stowarzyszenie „Brody nad Kamienną”

  • Miejscowość: Lubienia
  • Gmina: Brody
  • Powiat: starachowicki
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: przyrodniczy, pieszy, krótki

Szlak pieszy po rezerwacie „Rosochacz”

Quest przyrodniczy po ścieżce przyrodniczej w Rezerwacie „Rosochacz” w Lubieni. Narrator: diabeł Rosochaty, który według legendy ma tu swoją siedzibę. Rezerwat obejmuje bagniste lasy obszaru źródliskowego rzeczki Świętojanki. Z powodu swej niedostępności stanowią one enklawę cennej flory i fauny Lasów Iłżeckich. Biegnie tędy około dwukilometrowa ścieżka dydaktyczna, na której z pomostów zbudowanych nad torfowiskami możemy poznawać ciekawe i chronione gatunki roślin. Rośnie tu m. in. wawrzynek wilczełyko, cis, rosiczka okrągłolistna, widłak jałowcowaty, widłak wroniec, lilia złotogłów, podkolan biały, starzec Fuchsa. W rezerwacie jesteśmy świadkami powolnej ekspansji gatunków drzewiastych (jodła, sosna, olsza, grab) na teren bagnisty, co jest dużym walorem dydaktycznym tego miejsca. Wędrując po najbardziej niedostępnych partiach lasu, można usłyszeć głos jastrzębia gołębiarza krążącego w pobliżu gniazda. Zatrzymuje się tu na odpoczynek także sokół wędrowny. Miejsce gniazdowania ma tutaj również rzadki bocian czarny, który na śródleśnych torfowiskach znajduje obfitość pokarmu.

33. Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Zagórza „Zagórzanie”

  • Miejscowość: Zagórze
  • Gmina: Bliżyn
  • Powiat: skarżyski
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Nocne Duchy Lasu

Quest zabierze Cię na niesamowitą nocną wędrówkę przez tereny leśne położone we wsi Zagórze w województwie świętokrzyskim, gminie Bliżyn. Gra rozpocznie się na terenie Altany Zagórze – ogrodzonego terenu z dużą, zadaszoną altaną, miejscem dla dzieci z kuchnią błotną, tablicą z kredomatem, piaskownicą, żywą altaną, miejscem na ognisko, placem zabaw dla dzieci i poprowadzi leśnymi ścieżkami na spotkanie z duchami lasu do zbiorowej Mogiły na Brzasku z 1940, upamiętniającej największą egzekucję na Kielecczyźnie w czasach II wojny światowej. Questowicze uczestniczyć będą w pełnej emocji nocnej wędrówce, w otoczeniu ciemnego, pełnego tajemnic lasu. Zbiorowa Mogiła na Brzasku z 1940 to miejsce, gdzie znajdują się miejsca pochówku obywateli polskich pomordowanych przez okupantów niemieckich w ramach akcji AB. Podczas trwającej cały dzień masakry funkcjonariusze SS i policji niemieckiej rozstrzelali około 760 osób, z których część należała do działającej na tym terenie Organizacji Orzeł Biały. Z opisanymi wydarzeniami bezpośredni związek miał Władysław Wasilewski „Oset”, który wraz z trzema kolegami z harcerstwa oznaczył miejsce zbrodni brzozowym krzyżem i to on podczas nocnej wędrówki przez las będzie nam towarzyszył, opowiadając o tych wydarzeniach.

34. Towarzystwo Rozwoju Ziemi Andrzejewskiej

  • Miejscowość: Andrzejewo
  • Gmina: Andrzejewo
  • Powiat: ostrowski
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Postacią przewodnią questu będzie Kardynał Stefan Wyszyński. To właśnie do Andrzejewa jego rodzina przeprowadziła się w 1910 roku, gdy miał zaledwie 9 lat. Wkrótce po przeprowadzce umarła jego matka, która została pochowana na miejscowym cmentarzu. W tej miejscowości młody Stefan po raz pierwszy przyjął Komunię Świętą oraz sakrament bierzmowania. W dziecięcych zabawach Stefek często wcielał się w postać księdza, a w czasie I wojny światowej przeżywał tu trudne i dramatyczne chwile. W Andrzejewie dojrzewała w nim decyzja o poświęceniu się kapłaństwu. Już jako Prymas wielokrotnie wracał w rodzinne strony, odwiedzając grób swojej matki. Trasa questu powinna obejmować miejsca ściśle związane z jego postacią i historią Andrzejewa, takie jak: pomnik Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ustawiony w pobliżu miejsca, gdzie niegdyś stał jego rodzinny dom; grób matki na cmentarzu parafialnym; cmentarna kaplica; zabytkowy kościół pw. św. Bartłomieja; skwer za kościołem z charakterystycznym stawem, wokół którego krąży lokalna legenda, dobrze znana małemu Stefkowi; aleja prowadząca na cmentarz, nazwana imieniem Kardynała; figura Matki Boskiej Niepokalanej przed kościołem czy Mauzoleum Żołnierzy 18 Dywizji Piechoty.

35. Fundacja Pomocy Szkole im. Edwarda Machniewicza w Górze

  • Miejscowość: Góra
  • Gmina: Góra
  • Powiat: górowski
  • Województwo: dolnośląskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Spacerkiem po Górze

Quest poświęcony będzie historii miasta Góra. Będzie to opowieść o jego przeszłości, zabytkach i lokalnych legendach, która pozwoli turystom odwiedzającym miasto poczuć ducha dawnych czasów. Bohaterem questu będzie turysta, który przypadkowo trafia do miasta i postanawia zgłębić jego tajemnice. Podczas półtora godzinnego spaceru (czas uzależniony od tempa, itp.) turysta zobaczy nie tylko najważniejsze zabytki, ale odkryje też opowieści, które kryją się za miejskimi murami. Podczas spaceru pojawią się takie atrakcje jak: XV-wieczna Wieża Głogowska i mury obronne – pozostałość po dawnych umocnieniach miejskich, budynek dawnej zbrojowni, średniowieczna studnia z legendą o grabarzu oskarżonym o czary, miejsce po zamku książęcym, wieża ciśnień z 1915 roku, budynek Urzędu Miasta i Gminy w Górze, Plac Chrobrego z historią ratusza i kościoła ewangelickiego, pozostałości Bramy Polskiej z historią zakonnika zamurowanego w miejskim murze, a także kościół pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Finał wyprawy nastąpi w siedzibie Fundacji, gdzie w Pracowni Historii Ziemi Górowskiej uczestnicy będą mogli zobaczyć wystawy i zgłębić zdobytą wiedzę. Quest będzie pełen zagadek, historycznych ciekawostek i lokalnych legend, które pozwolą uczestnikom spojrzeć na Górę z zupełnie nowej perspektywy.

36. Stowarzyszenie RAZEM DLA KONARZEWA

  • Miejscowość: Konarzew
  • Gmina: Zduny
  • Powiat: krotoszyński
  • Województwo: wielkopolskie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, pieszy, rowerowy, optymalny

Quest na trasie Zduny-Rochy-Zduny poprowadzi uczestników przez leśne dukty, majestatyczną aleję dębową, będącą pomnikiem przyrody, wzdłuż stawu hodowlanego, obok zabytkowego krzyża. Są to miejsca o szczególnej wartości historycznej i przyrodniczej gminy Zduny. Tematem questu będzie promocja ochrony przyrody w tym obszarze. Uczestnicy poznają formy jego pielęgnacji, funkcje lasu – rekreacyjną, gospodarczą i ekologiczną oraz rolę obiektów hydrologicznych w zachowaniu bioróżnorodności. Trasa questu to relaks i edukacja, połączenie przyjemnego z pożytecznym, pokazanie możliwości osiągnięcia równowagi wszystkich elementów ekosystemu dla wspólnego dobra.

37. Nowodworskie Centrum Inicjatyw Społecznych

  • Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
  • Gmina: Nowy Dwór Mazowiecki
  • Powiat: nowodworski
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Tematem questu będzie lokalna legenda o zaginionym carskim żołdzie, który miał zostać ukryty w Twierdzy Modlin tuż przed wysadzeniem carskiego skarbca w czasie przełomu historycznego. Gracz wcieli się w rolę współczesnego odkrywcy, który odnajduje fragmenty dawnego dziennika należącego do rosyjskiego oficera. Wyruszy śladem zaginionych monet, poruszając się po terenie twierdzy i rozwiązując zagadki pozostawione w ruinach, murach oraz budowlach wojskowych. Fabuła poprowadzi uczestników przez najciekawsze punkty Twierdzy Modlin, m.in. Bramę Północną, pozostałości po magazynach i kasynie oficerskim, wartownie oraz charakterystyczne elementy krajobrazu fortecznego, takie jak wały, bastiony i nabrzeże Wisły. Quest ma charakter przygodowo-historyczny, ale będzie oparty na rzeczywistych miejscach w nawiązaniu do faktów, co pozwoli połączyć narrację z edukacją. Bohaterem będzie postać fikcyjnego carskiego oficera, którego słowa i wskazówki prowadzić będą uczestników przez trasę. Quest skierowany jest do młodzieży, dorosłych i rodzin, które chcą w angażujący sposób poznać historię miejsca.

38. Gminna Biblioteka Publiczna im. Józefa Bohdana Zaleskiego w Leszczynku

  • Miejscowość: Kutno
  • Gmina: Kutno
  • Powiat: kutnowski
  • Województwo: łódzkie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Skarb napoleoński

Quest nawiązywać będzie do tradycji napoleońskich gminy Kutno. Bohaterem będzie pułkownik Franciszek Górski – syn właścicieli dworu w Leszczynku, który uczestniczył w wielu kampaniach wojennych Napoleona Bonapartego, za co odznaczony został m.in. orderem Legii Honorowej i Krzyżem Virtuti Militari. Scenariusz qestu powstanie w oparciu o wydarzenia z czasów Wojny Napoleona z Rosją w latach 1812–1813. Sam Napoleon przejeżdżał przez teren gminy Kutno dwukrotnie. Pierwszy raz w 1806 roku zatrzymał się nawet na nocleg w pobliskim Pałacu Gierałty. Drugi raz w drodze do Paryża w grudniu 1812 roku po przegranej kampanii moskiewskiej. Fabuła będzie częściowo nawiązywać do historii opisanej w powieści Kornela Makuszyńskiego Szatan z siódmej klasy, która mogła się zdarzyć również tutaj. Żołnierz napoleoński leczył rany w dworze w Leszczynku u rodziców swojego towarzysza broni płk. Franciszka Górskiego. Ukrył woreczek z kosztownościami w parku dworskim i wyjechał do Francji, nie doczekawszy się powrotu z kampanii moskiewskiej swojego przyjaciela. Następnie ślad po nim zaginął. Zostawił jednak list ze wskazówkami, gdzie ukrył swój skarb. Kiedy po wojnach napoleońskich Franciszek powrócił do rodzinnego domu, matka dała synowi list od przyjaciela. Jednak do dzisiaj, pomimo wielu prób, skarbu napoleońskiego nie odnaleziono. Uczestnicy questu będą go szukać, rozwiązując po drodze kolejno zagadki w oparciu o wskazówki zamieszczone w liście żołnierza napoleońskiego.

39. Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego

  • Miejscowość: Ulucz, Krzemienna, Siedliska, Dąbrówka Starzeńska, Dynów, Pawłokoma, Słonne, Wybrzeże, Bachów, Iskań, Chyrzyna, Krzywcza
  • Gmina: Dydnia, Nozdrzec, Dynów, Miasto Dynów, Miasto i Gmina Dubiecko, Krzywcza, Hyżne, Błażowa, Miasto i Gmina Jawornik Polski
  • Powiat: rzeszowski
  • Województwo: rzeszowskie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, kulturowy, rowerowy, długi

Zgłaszamy propozycję stworzenia questu rowerowego, którego bohaterem będzie San. Quest poprowadzi turystów unikatową i malowniczą doliną Sanu, która rozdziela Pogórze Dynowskie i Przemyskie. Teren ten to istny raj dla ludzi, którzy lubią wycieczki rowerowe po urozmaiconym terenie. Szczególnie warto eksplorować dolinę Sanu, poruszając się z jej nurtem. Zacznijmy od spędzenia kliku chwil w Uluczu, gdzie spacer na stromy Dębnik dostarcza wielu niezapomnianych wrażeń. Jedną z najstarszych cerkwi w Polsce można zwiedzać z przewodnikiem. Podążając trasą wzdłuż Sanu – przez Krzemienną, Siedliska, Nozdrzec, Dąbrówkę Starzeńską, Dynów, Pawłokomę, Słonne, Chyrzynę, będziemy mieli możliwość przekraczać go kładką, przepływać promem, a także podziwiać z okolicznych wzniesień. Z pewnością nie zabraknie pięknych drewnianych świątyń, budowli z ciekawą historią, atrakcji przyrodniczych (rezerwatów przyrody), przy których obowiązkowo trzeba zrobić przerwę, by zachwycić się ich pięknem. Ta atrakcyjna pod względem historycznym, kulturowym i krajoznawczym trasa dostarczy niezapomnianych wrażeń. Na Pogórzach nie brakuje miejsc, które koniecznie trzeba zobaczyć. Stara maksyma mówi, że „cudze chwalicie – swego nie znacie”, a często nie trzeba jechać na drugi koniec świata, żeby doświadczyć ciekawych przeżyć, form aktywnego wypoczynku czy spędzenia wolnego czasu, których quest rowerowy na pewno dostarczy.

40. Urząd Dzielnicy Praga-Północ – Wydział Kultury

  • Miejscowość: Warszawa
  • Gmina: Praga-Północ
  • Powiat: m.st. Warszawa
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, kulturowy, pieszy, optymalny

Ciekawe zakątki Pragi-Północ – odkryj tajemnice warszawskiej Pragi!

Chcielibyśmy zorganizować wyjątkowe spacery dla mieszkańców Pragi, Warszawy i okolic – z zagadkami po jednej z najbardziej klimatycznych dzielnic Warszawy Pradze-Północ. Dzielnicy, w której historia przeplata się z nowoczesnością, a każda ulica skrywa niezwykłe opowieści. Gra terenowa, którą chcemy zorganizować połączy spacer z odkrywaniem tajemnic, zagadek i ciekawostek. Poprowadzi uczestników przez najciekawsze i często nieoczywiste zakątki Pragi. W trakcie questu chcielibyśmy, aby każdy mógł poznać opowieści o dawnych rzemieślnikach i artystach Pragi. Projekt chcemy skierować do rodzin z dziećmi, turystów i wszystkich, którzy chcą odkrywać Warszawę w niebanalny sposób.

41. Miejska Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Ostrowi Mazowieckiej

  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
  • Gmina: Ostrów Mazowiecka
  • Powiat: ostrowski
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Pieszy quest historyczny po Ostrowi Mazowieckiej to wyjątkowa propozycja, której celem jest przywrócenie pamięci o 18. Pułku Artylerii Lekkiej — jednej z najważniejszych formacji wojskowych II Rzeczypospolitej stacjonujących w naszym mieście. Quest poprowadzi uczestników śladami żołnierzy, których odwaga i oddanie Ojczyźnie odcisnęły trwały ślad w historii regionu. Narratorem (bohaterem) wyprawy będzie ppłk Witold Sztark, ostatni dowódca pułku, który przybliży uczestnikom nie tylko wojenne dzieje jednostki, ale opowie też o jej funkcjonowaniu w okresie pokoju oraz wpływie na życie Ostrowi i jej mieszkańców. Wędrówka będzie okazją do poznania miejsc związanych z wojskową tradycją miasta. Na trasie znajdzie się m.in. pomnik 18 PAL — głaz z kamieniami z fundamentów dawnych koszar, usytuowany nieopodal ratusza. Uczestnicy odwiedzą także kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z tablicą poświęconą żołnierzom pułku oraz wspólną mogiłę obrońców Ojczyzny z 1939 roku na cmentarzu parafialnym. Quest nie tylko przybliży historię Ostrowi Mazowieckiej, ale również zachęci mieszkańców i turystów do aktywnego udziału w kulturze lokalnej oraz wzmocni rolę biblioteki jako strażniczki regionalnej pamięci.

42. Miejska Biblioteka Publiczna w Działdowie

  • Miejscowość: Działdów
  • Gmina: Działdów
  • Powiat: działdowski
  • Województwo: warmińsko-mazurskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Tematem naszego questu będzie podróż w czasie, która pozwoli graczom poznać historię miasta i regionu na przestrzeni wieków. Bohaterem questu będzie rycerz zakonny, Krzyżak, który podczas budowy działdowskiego zamku odnalazł magiczny kamień umożliwiający przenoszenie w czasie. Po jego dotknięciu przeniósł się on do czasów współczesnych. Cel – poznanie dziejów miasta i odnalezienie innych kamieni poukrywanych w pobliżu zabytków i ciekawych miejsc w mieście, aby Krzyżak mógł wrócić do swoich braci.

43. Koło Gospodyń Wiejskich w Krzywcu

  • Miejscowość: Krzywiec
  • Gmina: Aleksandrów Łódzki
  • Powiat: zgierski
  • Województwo: łódzkie
  • Quest: historyczny, przyrodniczy, kulturowy, samochodowy, długi

Rodzinna wyprawa po Gminie Aleksandrów Łódzki – poznaj swój region.
Miejsce rozpoczęcia: Świetlica Ludowa, siedziba Kółka Rolniczego i KGW w Krzywcu.

  1. Rszew
    • Firma Zarodowa Ferma Kur „Rszew” powstała w 1994 roku z przekształcenia PGR-u Rszew, hodowla kur ras ogólnoużytkowych i jaj do wylęgu.
  2. Rąbień AB
    • Tablica upamiętniająca miejsce wysiedlenia mieszkańców w czasie okupacji. 14 września 1940 roku. Teren przeznaczyli pod niemiecką kolonizację.
    • Rezerwat „Torfowisko Rąbień” został utworzony w 1988 roku. Ścieżka edukacyjna „Torfowisko Rabień”.
  3. Wola Grzymkowa
    • Dwór szlachecki powstały w I połowie XIX wieku. Zbudowany w stylu willi włoskiej, rozbudowany pod koniec XIX wieku. Jeden z czterech dworów szlacheckich na terenie gminy. Ruiny.
  4. Zgniłe Błota
    • Zabytkowy dwór w Zgniłym Błocie. Parterowy dwór na wysokich piwnicach w II połowie XIX wieku.
    • Zielony Zakątek. Przyjemne miejsce z domowym ciastem, kawą, a w godzinach obiadowych np. z pierogami. Poza godzinami otwarcia można zorganizować tam grilla czy ognisko.
    • Hodowla alpak Rotten Mud, gdzie po wcześniejszej rezerwacji można wejść na jej teren, pogłaskać zwierzątka, a nawet je nakarmić.
  5. Bełdów
    • Pierwsza wzmianka o miejscowości pochodzi z 1386 roku. Stojący tam dwór utrzymany jest w stylu północnego renesansu włoskiego.
    • Kościół – obiekt wybudowany w stylu neorenesansowym, jednak wyposażenie wnętrza jest znacznie starsze (okres baroku), pochodzi z poprzednich świątyń.
    • Tawerna Michasiówka – miejsce przede wszystkim dla smakoszy ryb z okolicznych stawów, ale nie tylko.

44. Stowarzyszenie „Przyjazna Gmina Bałtów”

  • Miejscowość: Bałtów
  • Gmina: Bałtów
  • Powiat: ostrowiecki
  • Województwo: świętokrzyskie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Śladami Małego Odkrywcy – nieznane zakątki Bałtowa

Każdy, kto odwiedził Bałtów, kojarzy jego najbardziej znane atrakcje. Ale ten quest zabierze uczestników w zupełnie inną podróż – do miejsc, które znają tylko nieliczni mieszkańcy. To opowieść o ciekawości, rodzinnych tajemnicach i odkrywaniu historii ukrytej tuż za rogiem. Bohaterem questu jest chłopiec w wieku około 11 lat – inteligentny, wrażliwy i zafascynowany historią swojej miejscowości. Kiedy w szkolnej bibliotece natrafia na starą fotografię pałacu i wzmiankę o rodzinie Druckich-Lubeckich, jego wyobraźnia zaczyna pracować. Kim byli ci ludzie? Jak wyglądało życie w Bałtowie sto lat temu? Chłopiec postanawia znaleźć odpowiedzi – i zaprasza uczestników questu, by razem z nim wyruszyli w podróż śladami dawnych właścicieli tych ziem. Trasa prowadzi przez urokliwe alejki zespołu pałacowo-parkowego, drogami, którymi niegdyś przejeżdżały karety (a nawet pierwszy w okolicy samochód!) i spacerowali właściciele majątku. Uczestnicy odkryją miejsca cenne i często pomijane: dawną rezydencję książąt Druckich-Lubeckich, zabytkową kaplicę Małachowskich oraz kościół pw. Matki Bożej Bolesnej – cichy świadek wielu pokoleń mieszkańców Bałtowa. Quest to połączenie przygody z historią, emocji z edukacją, dziecięcej ciekawości z dziedzictwem kulturowym. Zaprosimy na niego rodziny, mieszkańców i turystów. Zaprosimy ich do odkrywania nieznanego oblicza Bałtowa – oczami chłopca, który nie boi się zadawać pytań i szukać odpowiedzi w cieniu dawnych drzew i zapomnianych murów.

45. Fundacja Żywej Historii

  • Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
  • Gmina: Nowy Dwór Mazowiecki
  • Powiat: nowodworski
  • Województwo: mazowieckie
  • Quest: historyczny, pieszy, optymalny

Rok 1983. W świecie ogarniętym zimnowojennym napięciem jesteś członkiem tajnej jednostki rozpoznawczej działającej w Twierdzy Modlin – jednym z miejsc, które według amerykańskich planów atomowych miały zniknąć z mapy Europy. Twoim zadaniem jest odkrycie, dlaczego właśnie to miejsce znalazło się na liście celów i co ukrywano w jego niedostępnych zakamarkach. Podczas spaceru po opuszczonych fortach, blokach koszarowych i miejscach pamiętających czasy PRL-u, odkryjesz archiwalne ślady działań Ludowego Wojska Polskiego, bunkry z okresu Układu Warszawskiego, pozostałości infrastruktury wojskowej i symboliczne detale minionej epoki. Będziesz rozszyfrowywać hasła z plakatów propagandowych, szukać schronów i odbierać „zaszyfrowane rozkazy”. Bohaterem questu jest typowy żołnierz-rezerwista lat 80., który powraca po latach do miejsca służby, by rozwikłać zagadkę pewnego tajnego meldunku… To opowieść z pogranicza historii i teorii spiskowych, spleciona z prawdziwymi lokalnymi śladami z czasów PRL-u.