WYNIKI
- [16] Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Zagórza „Zagórzanie” – 924
- [28] Stowarzyszenie Anima Loci – 908
- [18] Towarzystwo Miłośników Ziemi Rudnickiej – 705
- [33] Miejskie Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim – 620
- [35] Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Radomskiej – 581
- [31] Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego – 552
- [32] Miejski Ośrodek Kultury w Rudniku nad Sanem – 547
- [29] Powiat Leżajski (Starostwo Powiatowe w Leżajsku) – 525
- [10] Gmina Ciepielów – 512
- [34] Fundacja Pomerania Green – Zielone Pomorze – 501
- [11] Stowarzyszenie „Bursztynowy Pasaż” – 482
- [14] Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom” – 482
- [1] Powiat Hajnowski / Starostwo Powiatowe w Hajnówce – 464
- [6] Stowarzyszenie Artystyczne Wibracje – 453
- [36] Zabytkowa Kopalnia Ignacy w Rybniku – 441
- [25] Stowarzyszenie Ośrodek Kultury i Aktywności Lokalnej w Krzesku – 420
- [5] Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego – 413
- [7] Stowarzyszenie Przyjaciół Jastarni – 401
- [21] Teraz Mielec – 390
- [9] Gmina Szydłowiec – 383
- [12] Gmina Miasta Radomia – 360
- [8] Chełmski Ośrodek Informacji Turystycznej – 332
- [2] Urząd Miasta i Gminy Szydłów – 232
- [19] Stowarzyszenie Społeczno-Edukacyjne „Orzeł Biały–Strzelec” – 206
- [23] Fundacja Tradycyjna Zagroda – 193
- [30] Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Wielkie Jeziora Mazurskie” – 159
- [17] Gmina Miasta Puck, Referat Promocji, Kultury i Sportu – 143
- [26] Lokalna Grupa Działania Ziemi Siedleckiej – 120
- [20] Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Rędziny” – 116
- [15] Stowarzyszenie Turystyczne „Kaszuby Północne” Lokalna Organizacja Turystyczna – 106
- [27] Ochotnicza Straż Pożarna w Gręzówce – 106
- [3] Gminny Ośrodek Kultury w Dubiecku – 87
- [13] Stowarzyszenie Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka – 87
- [4] Towarzystwo Oświatowe – 68
- [22] Fundacja Nasza Historia – 37
- [24] Stowarzyszenie Aktywnych Kobiet w Krzesku – 37
Zobacz regulamin konkursu.
1. Powiat Hajnowski / Starostwo Powiatowe w Hajnówce
- Miejscowość: Trześcianka, Soce, Puchły
- Gmina: Narew
- Powiat: hajnowski
- Województwo: podlaskie
- Quest: kulturowy, rowerowy, optymalny
Kraina Otwartych Okiennic – Puchły, Soce i Trześcianka
Wsie zachowały zabytkowy układ przestrzenny oraz tradycyjną architekturę, drewniane domy charakteryzują się bogatą ornamentyką. Krajobraz kulturowy krainy to też piękne cerkwie i krzyże wotywne, które – wtopione w krajobraz łąk i lasów – przypominają o tradycji mieszkańców. Nad wsią Trześcianka górują kopuły zielonej cerkwi – zadanie dotyczące pomiary włócznej i odnalezienia ornamentów na konkretnych domach oraz ich symboliki (zamożność rodziny, ochrona przed nieszczęściami). W Puchłach miało miejsce dwukrotne objawienie Matki Boskiej, na pamiątkę którego wzniesiono niebieską cerkiew. Dawniej stał tam dom chorego na opuchliznę mężczyzny. Codziennie modlił się on o uzdrowienie, aż pewnego dnia ujrzał na szczycie lipy ikonę Opieki Bogurodzicy, a opuchlizna ustąpiła – zadanie dotyczące nazwy. Przemierzając trasę na odcinku Puchły–Soce, uważajmy na zjawę złego szlachcica – ponoć jego duch po dziś dzień błąka się po okolicy, pokutując za prześladowania poddanych. Jak głosi legenda, wieś Soce nawiedziła potężna epidemia. Jednemu z mieszkańców ukazała się Matka Boska i nakazała, aby mężczyźni ustawili na czterech rogach wsi kamienne krzyże, a kobiety połączyły je jedną, ciągłą nicią w ciągu jednej doby. Po wykonaniu tej czynności epidemia ustała – zadanie przy jednym z krzyży. Na podsumowanie pytanie o symbolikę kolorystyki podlaskich cerkwi: niebieskie, zielone, brązowe i żółte. Quest miałby na celu pokazanie architektury, symboliki i odświeżenie lokalnych legend.
2. Urząd Miasta i Gminy Szydłów
- Miejscowość: Szydłów
- Gmina: Szydłów
- Powiat: staszowski
- Województwo: świętokrzyskie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Ślady wielokulturowego Szydłowa
Nasz pomysł na quest to „Ślady wielokulturowego Szydłowa” – jego tematem jest bogactwo kulturowe i historyczne oraz wielokulturowość miasta. Bohaterem i przewodnikiem będzie młody badacz historii, pasjonujący się odkrywaniem śladów przeszłości i kultur. Dzięki niemu uczestnicy poznają harmonijne współistnienie różnych społeczności, co jest ważnym elementem dziedzictwa miasta. Quest zwiększy atrakcyjność turystyczną Szydłowa. Atrakcje na trasie to m.in.: kościół św. Władysława – historia świątyni katolickiej i jej znaczenie dla lokalnej społeczności; synagoga – świadectwo bogatej historii żydowskiej, kultury i znaczenia w Szydłowie przed II wojną światową; szpital i kościół św. Ducha przy cmentarzu katolickim oraz grób Romualda Włoszczewskiego, jednego z ostatnich burmistrzów Szydłowa – tradycje pochówkowe katolików; cmentarz żydowski (kirkut) – historia żydowskich mieszkańców, tradycje pochówkowe, symbolika nagrobków; mury obronne – historia obronności miasta i wspólne działania katolików i Żydów; rynek i uliczki Szydłowa – dawne miejsca handlu, codzienne życie mieszkańców, ich wielowiekowa współpraca; śliwkowy sad w parku miejskim w odniesieniu do tradycji wędzenia śliwki – wspólnego dziedzictwa obydwu nacji.
3. Gminny Ośrodek Kultury w Dubiecku
- Miejscowość: Nienadowa
- Gmina: Dubiecko
- Powiat: przemyski
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Tematem questu będzie historia naszej „małej Ojczyzny”, a jego głównym bohaterem – kupiec Marcus Tarnawski, który podróżując po trakcie węgierskim, stracił życie nad rzeką San podczas zbójeckiej napaści. Odtąd jako duch błąka się po dubieckiej ziemi, odwiedzając najciekawsze punkty miasta i pokazując na trasie questu takie atrakcje jak: studnia na dubieckim Rynku, cmentarz żydowski, wzgórze Wapienny Piec, grobowiec Stadnickich, Krasickich i Mycielskich, budynek dawnego sądu, gdzie obecnie znajduje się szkoła, figura św. Anny, park i zamek Krasickich, cerkiew greckokatolicka, kościół rzymskokatolicki.
4. Towarzystwo Oświatowe
- Miejscowość: Gniewino–Perlino–Mierzyno–Nadole
- Gmina: Gniewino
- Powiat: wejherowski
- Województwo: pomorskie
- Quest: kulturowy, rowerowy/samochodowy, optymalny
Odkryj Krainę Kaszubskich Stolemów w Gniewinie!
Zapraszamy Cię na podróż po Gniewinie, krainie zamieszkanej przez legendarne stolemy – mityczne olbrzymy o nadludzkiej sile. Nasza opowieść przeniesie Cię w świat pełen magii i fascynujących historii, które uczynią Twój pobyt niezapomnianym. Dawno temu, zanim Kaszubami zawładnął człowiek, panami tej krainy były stolemy. Te giganty miały ogromną siłę, wyrywały drzewa z korzeniami i bez większego wysiłku ciskały wielkimi głazami. Choć z czasem wyginęły lub ukryły się przed ludźmi, ich obecność wciąż można poczuć w Gniewinie. Naszymi przewodnikami po stolemowej krainie będą dwa sympatyczne stolemy – Zielarz i Rybak. Zielarz to olbrzym o zamiłowaniu do roślin, a Rybak kocha wodę i rybołówstwo. Zielarz wraz ze Stolemową Rodziną oraz żarłokami ze Stolemowej Jadalni zamieszkuje kompleks „Kaszubskie Oko”, gdzie rozpoczniemy naszą wycieczkę. Następnie odwiedzimy stolemów Kaszuba i Piłkarza przy drodze wjazdowej do Gniewina – świetne miejsce na pierwsze pamiątkowe zdjęcia! W Perlinie spotkamy lokalnych słodziaków – trzymających się za ręce stolema i stolemkę Rolników. Mierzyno zamieszkują stolemy Drwale, dźwigające ogromne konary drzew. Nasza wyprawa zakończy się w domu stolemów Rybaków w Stolemowej Grocie w Nadolu nad Jeziorem Żarnowieckim, gdzie skosztujemy dań kuchni kaszubskiej. Podczas wycieczki stolemy opowiedzą fascynujące historie o dawnych czasach oraz kaszubskiej tradycji i kulturze. Zanurz się z nami w kaszubskich legendach!
5. Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego
- Miejscowość: Kielce
- Gmina: Kielce
- Powiat: kielecki
- Województwo: świętokrzyskie
- Quest: kulturowy, pieszy, optymalny
Zwiedzimy geologiczny raj pod gołym niebem na obszarze Geoparku Świętokrzyskiego wpisanego na listę Światowych Geoparków UNESCO! Naszym przewodnikiem będzie Amonit Michał, który zabierze nas na wycieczkę spod kieleckiego Wzgórza Zamkowego do niezwykłego miejsca – rezerwatu Kadzielnia. Amonit Michał opowie ciekawą historię Wzgórza Zamkowego i zabierze na spacer alejkami parku – jednego z najstarszych parków publicznych na ziemiach polskich. Co więcej, podczas przechadzki Aleją Sław zapozna uczestników z największymi artystami z Polski i zagranicy. Następnie nasz przewodnik zaprosi nas do swojego domu – Kadzielni. Miliony lat temu panował tu tropikalny raj, kiedy to fragment skorupy ziemskiej, na której rozciągają się dzisiejsze Góry Świętokrzyskie i Kielce, położony był w pobliżu równika. Zalewało go płytkie, ciepłe, tropikalne morze. Taki „tropikalny” klimat zapewnił idealne warunki do życia licznym organizmom. Ich skamieniałości możemy dziś odnaleźć w jasnych, masywnych kadzielniańskich wapieniach budujących Skałkę Geologów oraz wschodnią część kamieniołomu. Paleontolodzy i geolodzy odnaleźli tu ślady między innymi amonitów gąbek, koralowców, liliowców, ramieniorogów i ślimaków. Obecnie rezerwat Kadzielnia to jedna z najbardziej rozpoznawalnych atrakcji turystycznych Kielc. Na terenie dawnego kamieniołomu coś dla siebie znajdą miłośnicy geologii, muzyki i… ekstremalnych wrażeń.
6. Stowarzyszenie Artystyczne Wibracje
- Miejscowość: Jurata
- Gmina: Jastarnia
- Powiat: Pucki
- Województwo: pomorskie
- Quest: historyczny, pieszy, krótki
Gwiazdorska Jurata
Krzysztof Penderecki, wybitny polski kompozytor XX wieku, zaprasza na wyjątkową wycieczkę po Juracie. Podczas spaceru odetchniemy atmosferą dawnych lat, poznamy słynne miejsca kurortu i odkryjemy sekrety wybitnych gości, którzy w latach 20. i powojennych chętnie tutaj wypoczywali. Zobaczymy m.in. Hotel Bryza, molo w Juracie, miejsce, gdzie niegdyś, przy ul. Piłsudskiego 14, stała willa „Atma”. Odwiedzimy również Teatr Letni i spacerując po pięknym parku, dotrzemy do miejsca, w którym odbywały się liczne występy gwiazd polskiej sceny. Penderecki podzieli się z nami wspomnieniami z koncertów, w których brał udział, a my spróbujemy odtworzyć atmosferę dawnych spektakli, klimat minionych lat…
7. Stowarzyszenie Przyjaciół Jastarni
- Miejscowość: Jastarnia
- Gmina: Jastarnia
- Powiat: Pucki
- Województwo: pomorskie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Jastarnia: W poszukiwaniu skarbów przeszłości
Wraz z naszym przewodnikiem, kapitanem statku, który rozbił się u wybrzeży Jastarni, wyruszamy w podróż w czasie i odkrywamy sekrety tego nadmorskiego miasteczka. Rozwiązując zagadki i pokonując wyzwania, poznamy jego fascynującą historię. Odwiedzimy zabytkową stację ratownictwa brzegowego, chatę rybacką i figurę Michała Archanioła. Znajdziemy najstarsze relikty Jastarni – fragmenty okrętów z XVI i XVII wieku. Przejdziemy przez granicę między Jastarnią a Borem i odkryjemy tajemnice willi Horodeckiej, domu w którym straszy, a koniec odwiedzimy kino „Żeglarz”. Rozpoczniemy naszą podróż na plaży, gdzie spotkamy ducha kapitana. Opowie nam on historię swojego statku i wprowadzi w pierwszą zagadkę, która prowadzi do zabytkowej stacji ratownictwa brzegowego.
8. Chełmski Ośrodek Informacji Turystycznej
- Miejscowość: Chełm
- Gmina: Chełm
- Powiat: Chełm
- Województwo: lubelskie
- Quest: kulturowy, pieszy, optymalny
Chełm – miasto wielu opowieści
Quest miałby prowadzić graczy przez centrum miasta, śladami zabytków znajdujących się w Chełmie, i opowiadać o miejscach, które miały wpływ na jego rozwój. Rozpoczynałby się przy dawnej cerkwi unickiej i kończyłby się przy wejściu do podziemi kredowych. Na trasie zwiedzający odwiedziliby: cerkiew, dawną synagogę, budynek, w którym znajduje się jeden z oddziałów Muzeum Ziemi Chełmskiej, wzgórze, na którym jest bazylika, i tzw. Wysoką Górkę, plac dr Łuczkowskiego, kościół Rozesłania Apostołów i Chełmskie Podziemia Kredowe. Po zakończeniu questu gracze mieliby możliwość zwiedzenia podziemi.
9. Gmina Szydłowiec
- Miejscowość: Szydłowiec
- Gmina: Szydłowiec
- Powiat: szydłowiecki
- Województwo: mazowieckie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Tajemnice miasta na kamieniu
„Tajemnice miasta na kamieniu” to quest, który zabierze Cię w fascynującą podróż pełną sekretów. To gra, podczas której odkryjesz Szydłowiec, miasto tajemnic i zaskakujących ciekawostek. Nasz quest zaprezentuje Ci znane miejsca na mapie Szydłowca z zupełnie nowej, nieznanej dotąd perspektywy. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co łączy ratusz, kirkut i lodownię? A może chciałbyś wiedzieć, dlaczego Szydłowiec nazywany jest miastem na kamieniu? Rozwiązując nasz quest, poznasz odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Obszar gry będzie obejmował centrum miasta, a pozornie niezwiązane ze sobą punkty (na trasie) będą miały wspólny element – piaskowiec szydłowiecki. To właśnie ten kamień i szydłowieckie tradycje kamieniarskie będą główną osią questu. Na trasie gry planujemy zamieścić takie miejsca jak: ratusz, rynek z pręgieżami, kościół pw. św. Zygmunta, zamek, park radziwiłłowski, kirkut, lodownię, kamieniołom. Uczestnik grywalizacji będzie mógł poznać te miejsca z perspektywy skrywanych przez nie, często zaskakujących, sekretów. Quest „Tajemnice miasta na kamieniu” będzie nie tylko okazją do poznania historii Szydłowca, ale także wspaniałej zabawy dla całej rodziny.
10. Gmina Ciepielów
- Miejscowość: Ciepielów
- Gmina: Ciepielów
- Powiat: lipski
- Województwo: mazowieckie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Główny bohater naszego questu to Jan Sońta pseudonim „Ośka”. Chcemy w ten sposób przybliżyć sylwetkę tego bohatera, który działając na ziemi ciepielowskiej, wyróżniał się patriotyzmem, zaangażowaniem i charyzmą. To zasłużony polski aktywista ruchu ludowego, były żołnierz Batalionów Chłopskich oraz pułkownik Wojska Polskiego, po wojnie dotknięty represjami. Nasza wyprawa (ok. 2 km trasy) zabierze nas w głąb zakamarków uroczego Ciepielowa, gdzie będziemy mogli zobaczyć wiele interesujących miejsc, takich jak: kaplica Matki Bożej Fatimskiej, Europejski Plac, tablica upamiętniająca „Ośkę”, jego pomnik oraz stara kuźnia.
11. Stowarzyszenie „Bursztynowy Pasaż”
- Miejscowość: Łeba
- Gmina: Gniewino
- Powiat: wejherowski
- Województwo: pomorskie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Piracka przygoda w Łebie
Przygotujcie się na niezapomnianą piracką przygodę w Łebie! Waszym celem będzie odnalezienie ukrytego skarbu piratów. Każdy uczestnik otrzyma mapę skarbów, która poprowadzi przez najciekawsze atrakcje Łeby, gdzie czekają zagadki i zadania. Będzie niezwykle ekscytująco, ale czasami trochę mrocznie… Chociażby przy rogatkach Łeby i pręgierzu, czyli historycznym palu kary. Odwiedzimy też liczący 300 lat najstarszy dom w Łebie, kryjący wiele opowieści o dawnych mieszkańcach. Przespacerujemy się deptakiem i Aleją Prezydentów, gdzie poznamy ważne postaci związane z miastem. Będąc w Łebie, grzechem jest nie zobaczyć domu kuracyjnego (Kurhaus) pełnego historii i uroku. Odwiedzimy również plażę nad Bałtykiem, bo to z tej perspektywy dom kuracyjny prezentuje się najbardziej malowniczo. A ruiny kościoła św. Mikołaja, wystające ponad powierzchnię wydm, opowiedzą nam więcej o przeszłości tego niezwykłego miejsca. W Sali historii Łeby dowiemy się nieco o dawnych czasach i miejscowych legendach. Pełen tajemnic jest również barokowy kościół rybacki. Odwiedzimy także miejsce ukrycia Skrzyni Czasu, zawierającej pamiątki dla kolejnych pokoleń. Na zakończenie przygody skosztujemy lokalnych produktów kulinarnych, które można nabyć w siedzibie LOT Zielona Kraina. Każdy przystanek to megadawka ciekawostek i wątków historycznych związanych z Łebą. Gotowi na piracką przygodę? Ruszajmy po skarb i odkrywajmy tajemnice Łeby!
12. Gmina Miasta Radomia
- Miejscowość: Radom
- Gmina: m. Radom
- Powiat: radomski
- Województwo: mazowieckie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Symbole przemysłowego Radomia – część 2
Kultowe Sofixy, maszyna do szycia marki „Łucznik”, a może serek homogenizowany „z krówką”. Kojarzycie te przedmioty? To popularne w czasach PRL-u produkty radomskiego przemysłu, które doczekały się swoich pomników! Ich historię mogliście odkrywać, biorąc udział w naszej grze „Symbole przemysłowego Radomia”. Zdobyła ona pierwsze miejsce w plebiscycie na najpopularniejszy quest 2023 roku! Teraz chcemy stworzyć nowy quest, w którym rzeźby-symbole przemysłowej historii miasta pojawią się ponownie! Obejmie on kolejne symbole, które zagościły w Radomiu za sprawą Budżetu Obywatelskiego. To niepowtarzalna okazja, by samodzielnie odszukać umieszczone w przestrzeni miejskiej rzeźby (w skali 1:1), a wśród nich m.in. rower wyścigowy szosowy „Łucznik”, telefony Malwa i CB-49, kuchenkę gazową, a także stolik z radomskiej giętówki. Ten ostatni jest wyjątkowy, bo znaleźć na nim można kolejny symbol miasta – słynne ciastko o nazwie „Radomianka”. Podobnie jak pierwsza część, gra będzie przystępna zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Obszar gry to ścisłe centrum miasta, gdzie nie ma zbyt wielu barier architektonicznych, dzięki czemu quest będzie dostępny także dla osób ze szczególnymi potrzebami. Chcemy pokazać Wam rzeźby-symbole radomskiego przemysłu, które cieszą się niesłabnącą sympatią mieszkańców miasta oraz zainteresowaniem turystów.
13. Stowarzyszenie Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka
- Miejscowość: Krokowa
- Gmina: Krokowa
- Powiat: pucki
- Województwo: pomorskie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Szalone wyprawy Alberta
Quest w gminie Krokowa prowadzi przez malownicze tereny, w centrum których znajduje się zamek rodziny von Krockow. Budowa zamku rozpoczęła się na początku XIV wieku, a jego historia jest bogata i fascynująca. Znany jako siedziba Alberta Szalonego (Albert Kaspar Ewald von Krockow) zamek skrywa liczne tajemnice z okresu jego panowania. Podczas II wojny światowej był świadkiem wielu dramatycznych wydarzeń, w tym działań wojennych i okupacyjnych. Quest zaprasza uczestników do odkrywania zagadek związanych z tą historyczną budowlą, jej legendami oraz ważnymi wydarzeniami z przeszłości. Przygoda rozpocznie się od bram zamku, gdzie czekają pierwsze wskazówki. Podążając śladami przeszłości, uczestnicy będą musieli rozwiązywać zadania, które przybliżą ich do odkrycia skarbu, symbolizowanego przez unikalną pieczątkę zamkową. Każdy krok na trasie questowej to podróż w czasie, odsłaniająca sekrety i nieznane historie zamku von Krockow i jego
mieszkańców.
14. Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom”
- Miejscowość: Ciekoty
- Gmina: Masłów
- Powiat: kielecki
- Województwo: świętokrzyskie
- Quest: przyrodniczy/kulturowy, pieszy, długi
Tematem questu będzie przyroda w twórczości Stefana Żeromskiego, który zostanie jego głównym bohaterem. Questowicze będą mogli zapoznać się z najpiękniejszymi opisami przyrody w twórczości pisarza, idąc trasą, którą on sam przemierzał. Poprowadzi ona przez Główny Szlak Świętokrzyski im. Edmunda Massalskiego i Literacki Szlak Spacerowy wokół góry Radostowej. Uczestnicy będą mogli wejść na szczyt Góry Radostowej (283 m. n.p.m.) i przekonać się o tym, co inspirowało pisarza, który w swojej młodości bardzo często spacerował na Radostową, by tworzyć swoje pierwsze literackie próby. Turyści poznają składniki przyrodnicze słynnej Puszczy Jodłowej, przy okazji zachwycając się nią i odpoczywając w jej cieniu. Quest będzie kontynuacją istniejącego już „Herbarium Żeromskiego” skupionego wokół dworku pisarza w Ciekotach i prowadzącego do wejścia na górę Radostową, gdzie będzie się rozpoczynać nowa trasa.
15. Stowarzyszenie Turystyczne „Kaszuby Północne” Lokalna Organizacja Turystyczna
- Miejscowość: Sławutówko, Krokowa, Kłanino, Rzucewo
- Gmina: Krokowa, Puck
- Powiat: pucki
- Województwo: pomorskie
- Quest: historyczny/przyrodniczy, samochodowy, długi
Tropem „Kamerdynera”
Quest jest inspirowany fabułą filmową (turystyka filmowa) opartą na prawdziwej historii pruskiej arystokracji – rodziny von Grass, związanej z majątkami pałaców w Sławutówku, Krokowej, Kłaninie oraz Rzucewie. Przykładowa nazwa to „Tropem «Kamerdynera»”. „Kamerdyner” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, opowiedziana z epickim rozmachem historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia. Quest może obejmować wycieczkę jednodniową po pałacach, do których prowadzą zabytkowe aleje, ogrodach/parkach, cmentarzu rodziny von Grass, wśród alej w Starzyńskim Dworze, pamiętających przełom XIX i XX wieku. W przygotowaniu treści questu pomocne mogą być książki: „Aleje na 4 pory roku. Naturalnie, Kaszuby Północne”, „Na szlaku dworów i pałaców Północnych Kaszub” oraz publikacje z portalu Kaszuby Północne LOT (kaszubypolnocne.pl).
16. Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Zagórza „Zagórzanie”
- Miejscowość: Zagórze
- Gmina: Bliżyn
- Powiat: skarżyski
- Województwo: świętokrzyskie
- Quest: historyczny/przyrodniczy, pieszy, optymalny
Tajemnice lasu
Quest o nazwie „Tajemnice lasu” prowadzić będzie przez Zagórze – wieś położoną w województwie świętokrzyskim, gminie Bliżyn. Trasa questu biec będzie przez tereny leśne – żółty szlak pieszy, gdzie pośród drzew na odwiedzających czekać będą ciekawe miejsca do odkrycia. Quest jest możliwy do zaplanowania w formie pętli. Uczestnicy gry odkryją: ścieżkę edukacyjno-przyrodniczą, Altanę Zagórze – ogrodzony teren z dużą, zadaszoną altaną, przestrzenią dla dzieci z kuchnią błotną, tablicą z kredomatem, piaskownicą, żywą altaną, miejscem na ognisko, most na rzece Bernatce, mogiłę choleryczną, zbiorową mogiłę na Brzasku z 1940, upamiętniającą największą egzekucję na Kielecczyźnie w czasach II wojny światowej. Uczestnicy questu cieszyć się będą spokojną wędrówką wśród wspaniałych widoków, czystego powietrza i pięknych lasów porastających północny stok Białej i Czerwonej Góry. A po zakończeniu questu odpoczną w naszej altanie, którą stale wzbogacamy pod kątem infrastruktury. Dodatkowym uatrakcyjnieniem questu i jednocześnie narzędziem do jego promocji będzie film: Wirtualna wieża widokowa – Zagórze, który ukazuje miejsca z trasy questu widoczne z lotu ptaka.
17. Gmina Miasta Puck, Referat Promocji, Kultury i Sportu
- Miejscowość: Puck
- Gmina: Puck
- Powiat: pucki
- Województwo: pomorskie
- Quest: historyczny/kulturowy, pieszy, optymalny
Puck historyczny – szlakiem puckich ławeczek
Koncepcja questu zakłada zwiedzanie Pucka szlakiem ławeczek okolicznościowych, które opowiadają historię miasta: od ławeczki herbowej, nawiązującej do herbu miasta, poprzez ławeczkę kaperską (kaprowie w służbie króla Zygmunta Augusta w XIV w.), ławeczkę zaślubinową (zaślubiny Polski z morzem 1920 r.), ławeczkę jubileuszową upamiętniającą 100- lecie zaślubin Polski z morzem, ławeczkę gen. Mariusza Zaruskiego (starosta pucki w latach 1926–1927, twórca nowoczesnej marynistyki) oraz ławeczkę „Fala”, która swoim kształtem nawiązuje do fal Zatoki Puckiej uderzających w nabrzeże puckich plaż. Trasa obejmuje historyczne miejsca, takie jak Stary Rynek z neogotyckim ratuszem miejskim wybudowanym w 1865 roku, port rybacki ze słupkiem upamiętniającym zaślubiny Polski z morzem, nowo wybudowaną marinę oraz molo spacerowe z widokiem na Półwysep Helski.
18. Towarzystwo Miłośników Ziemi Rudnickiej
- Miejscowość: Rudnik nad Sanem
- Gmina: Rudnik nad Sanem
- Powiat: niżański
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Szlakiem wyplecionej historii
Bohaterem i jednocześnie narratorem questu jest Jan Ryński, żyjący w Rudniku nad Sanem w XIX wieku – jeden z pięciu chłopaków, których hrabia Ferdynand Hompesch, ówczesny właściciel Rudnika, wysłał na nauki wyplatania z wikliny do szkoły koszykarskiej w Wiedniu. Janek wraca z Wiednia po roku nauki, przekazuje różne techniki wyplatania z wikliny i wiedzę z zakresu tworzenia mebli innym mieszkańcom, co przyczynia się do rozwoju koszykarstwa na terenie miasta i okolicznych wiosek. Hrabia Ferdynand Hompesch w 1878 roku zakłada w Rudniku nad Sanem Szkołę Koszykarską, w której zawodu wyuczą się setki kolejnych osób, a koszykarstwo rozwija się aż do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie, w 1948 roku, powstaje Spółdzielnia „Jedność”, która podtrzymuje tradycje koszykarskie w naszym mieście. W queście chcemy podkreślić ogromną rolę, jaką odegrał hrabia Ferdynand Hompesch w rozwoju rudnickiego koszykarstwa, ale też zaznaczyć jego wielki wkład w rozwój gospodarczy miasta. Przyczynił się do wybudowania linii kolejowej z Przeworska do Stalowej Woli przez Rudnik oraz budowy drogi bitej do Leżajska, sprowadzał specjalistów z różnych dziedzin, aby unowocześniali miasto i okolicę. Quest rozpoczynamy od pomnika hrabiego Ferdynanda Hompescha w Rynku, gdzie główny bohater się przedstawia: „Zwą mnie Jan Ryński i pewnie nieraz ludzie o mnie usłyszą, bo całkiem sprytny ze mnie chłopak. Przyszło mi żyć w trudnych czasach – nasz kraj nie istnieje, a miejscowość, w której mieszkam, jest w prowincji Galicją zwanej. Rządzi nami pan, który z Austrii pochodzi i zwą go hrabia Ferdynand Hompesch. Dobry to pan, dla ludzi opiekuńczy, widzi, że biedę tutaj klepiemy, więc wysyła mnie na swój koszt do Wiednia razem z czterema innymi chłopakami, abym zawodu się wyuczył, techniki wyplatania z wikliny poznał, a i innym swą wiedzę przekazał. Jest 1872 rok. Więcej dowiecie się na trasie 😉
19. Stowarzyszenie Społeczno-Edukacyjne „Orzeł Biały–Strzelec”
- Miejscowość: Mielec
- Gmina: Mielec
- Powiat: mielecki
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, rowerowy, długi
Na skrzydłach lotniczej historii
Przeżyj niezwykłą przygodę z historią mieleckiego lotnictwa.
Dotknij: historii lotnictwa, mieleckich samolotów ukrytych w ciekawych miejscach na terenie miasta.
Zobacz: piękno samolotów produkowanych w Polskich Zakładach Lotniczych, miejsca związane z lotniczą historią Mielca.
Odkryj: tajemnice lotniczej historii miasta.
Rozwiąż: zagadki ukryte na trasie questu.
Na trasie questu odwiedzisz między innymi następujące miejsca:
– Polskie Zakłady Lotnicze
– lotnisko
– mieleckie lotnicze organizacje pozarządowe
– mieleckie samoloty: AN-2 czyli Antek, PZL.37 Łoś, PZL M18 Dromader,
PZL M-15 Belphegor, PZL TS-11 Iskra, PZL I-22 Iryda.
20. Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Rędziny”
- Miejscowość: Mielec
- Gmina: Mielec
- Powiat: mielecki
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, rowerowy, optymalny
Szlakiem akcji zbrojnych podziemia niepodległościowego
Przeżyj niezwykłą przygodę osadzoną na tle historii akcji zbrojnych polskiego podziemia niepodległościowego. Poczuj się partyzantem – członkiem zgrupowania konspiracyjnego polskiego podziemia z czasów wojennych.
Dotknij: historii polskiego podziemia niepodległościowego.
Zobacz: gdzie walczyli i ginęli żołnierze podziemia niepodległościowego.
Odkryj: tajemnice historii związane z potyczkami, akcjami dywersyjnymi i innymi wydarzeniami.
Rozwiąż: zagadki ukryte na trasie questu.
Na trasie questu oczami wyobraźni zobaczysz między innymi:
– akcję odbicia więzienia,
– akcję związaną z bankiem,
– akcję przeciw niemieckim magazynom,
– sabotaż na stacji kolejowej,
– sabotaż na hali WSK
– egzekucję konfidentów,
– próbę odbicia cichociemnego Stanisława Sołtysa z transportu Gestapo.
21. Teraz Mielec
- Miejscowość: Mielec
- Gmina: Mielec
- Powiat: mielecki
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Tajemnice zaklęte w kamienice
Przeżyj niezwykłą przygodę z historią mieleckich kamienic, budynków dworskich i budynków użyteczności publicznej w otoczeniu urokliwych przestrzeni mieleckiej starówki.
Dotknij: historii kamienic i innych budynków, nieraz dramatycznej, ukrytej w ciekawych miejscach.
Zobacz: piękno mieleckiej starówki, miejsca, gdzie żyli właściciele Mielca, miejsca, gdzie żyły i pracowały ważne osobistości w historii naszego miasta, miejsca ważne dla tożsamości narodowej z okresu wojennego.
Odkryj: tajemnice historii związane z kamienicami i innymi budynkami.
Rozwiąż: zagadki ukryte na trasie questu.
Na trasie questu odwiedzisz między innymi następujące miejsca:
– Hirschówka
– Jaderniówka
– Łojczykówka
– Kazanówka
– księgarnia Dębickich
– Sala Królewska
– mielecka synagoga
– dworek Suchorzewskich
– dworek Oborskich
– szkoła pod zegarem – mielecki rynek
22. Fundacja Nasza Historia
- Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
- Gmina: Nowy Dwór Mazowiecki
- Powiat: nowodworski
- Województwo: mazowieckie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Quest zabierze uczestników w fascynującą podróż przez historię Twierdzy Modlin. Podczas tej interaktywnej przygody uczestnicy będą mieli okazję zgłębić dzieje twierdzy od jej powstania aż do czasów współczesnych. Zadanie będzie realizowane w malowniczym i historycznym kompleksie fortecznym położonym w Nowym Dworze Mazowieckim, będącym ważną częścią dziedzictwa kulturowego. Twierdza Modlin składa się z imponujących murów koszar obronnych, których korzenie sięgają XVIII wieku. Położona nad zbiegiem dwóch rzek — Narwi i Wisły — fortyfikacja jest nie tylko świadkiem historii, ale także doskonałym tłem do organizacji questu. Quest rozpocznie się tuż pod Czerwoną Wieżą i poprowadzi uczestników wzdłuż budynku, pozwalając odkryć po drodze między innymi bramę Poniatowskiego, Północy i Dąbrowskiego, miejsce o strategicznym znaczeniu, Korpus Kadetów nr 2, Prochownię 197 – obecną siedzibę Centrum Edukacji Historycznej, pełną unikalnych eksponatów, wieżę ciśnień, kolejną prochownię pozostawioną w jej pierwotnym stanie. Przechodząc quest, uczestnicy cały czas będą mijali mury najdłuższego obiektu militarnego w Europie, które stanowią nieodłączną część historii twierdzy. Quest to nie tylko okazja do nauki i odkrywania przeszłości, ale również interaktywna zabawa, która pozwoli uczestnikom poczuć się jak prawdziwi poszukiwacze historycznych skarbów. Historia twierdzy jest tak długa, że stworzenie questu na jej podstawie nie będzie trudne, a samo wzięcie udziału w tym queście będzie przyjemnością.
23. Fundacja Tradycyjna Zagroda
- Miejscowość: Rzeszów
- Gmina: Rzeszów
- Powiat: Rzeszów
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Bohaterką i narratorką questu będzie urodzona 28 września 1931 r. w Łopuszce Wielkiej (gmina Kańczuga, powiat przeworski, woj. podkarpackie) Katarzyna Wiśniowska –dziewięciokrotna medalistka mistrzostw świata w łucznictwie w Helsinkach w 1955 r., w tym czterokrotna mistrzyni świata. Do stolicy Finlandii pojechała jako debiutantka i jej sukces był olbrzymią sensacją. Kariera Katarzyny Wiśniowskiej trwała wiele lat – dzięki osiągniętym wynikom rozsławiła klub Budowlani–Resovia. W trakcie swojej kariery zawodniczej i po jej zakończeniu szkoliła swoje następczynie. Spod jej ręki wyszło kilka świetnych mistrzyń, m.in. Bogumiła Bielas-Kustra, Maria Palczak-Szeliga i Małgorzata Szczepańska-Trojnar. Za całokształt swoich osiągnięć zdobyła tytuły: Zasłużonej Mistrzyni Sportu, Zasłużonego Działacza Kultury Fizycznej i Sportsmenki 25-lecia PRL na Rzeszowszczyźnie. Została też odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
24. Stowarzyszenie Aktywnych Kobiet w Krzesku
- Miejscowość: Krzesk-Królowa Niwa
- Gmina: Zbuczyn
- Powiat: siedlecki
- Województwo: mazowieckie
- Quest: kulturowy, pieszy, krótki
Jak to wszyscy Państwo wiecie,
najpiękniejsza wieś na świecie
Krzesk-Królowa Niwa.
Młodzież w niej jest żywa,
lubi pożartować,
lubi krytykować.
Przez wieś biegnie autostrada,
o niej pisać nam wypada.
Jest zajazd wspaniały
i bar leśny mały.
Winko, piwko cieknie,
podniebienie łechce.
Powstały quest wpłynie pozytywnie na rozwój naszej małej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej, bo dzięki niemu odwiedzi nas większa liczba turystów, którzy będą mogli w formie gry terenowej poznać malowniczy Krzesk-Królowa Niwa.
25. Stowarzyszenie Ośrodek Kultury i Aktywności Lokalnej w Krzesku
- Miejscowość: Wodynie/Seroczyn
- Gmina: Wodynie
- Powiat: siedlecki
- Województwo: mazowieckie
- Quest: kulturowy, samochodowy, optymalny
Powstały quest, będzie questem filmowym, inspirowanym filmem „Noce i Dnie”. Dlaczego akurat ten film? Odpowiedz jest prosta. To właśnie 49 lat temu zauroczony ukształtowaniem terenu Gminy Wodynie Pan Jerzy Antczak podjął decyzję o nakręceniu większości scen filmu w tej okolicy. Podczas trasy questu odwiedzimy m.in. filmowe Sarbinowo, gdzie znajdował się malowniczy dworek Niechciców, czy kościół, w którym ślub brali Barbara i Bogumił. I to właśnie oni zabiorą nas w sentymentalną podróż do ich świata, zakończoną współczesnym kultywowaniem pamięci arcydzieła polskiej kinematografii.
26. Lokalna Grupa Działania Ziemi Siedleckiej
- Miejscowość: kilka miejscowości (opis)
- Gmina: kilka gmin (opis)
- Powiat: siedlecki
- Województwo: mazowieckie
- Quest: kulturowy, samochodowy, długi
Powstały quest będzie opowiadał o legendach z dziesięciu gmin powiatu siedleckiego, tj. gminy Domanice, gminy Kotuń, gminy Mokobody, miasta i gminy Mordy, gminy Siedlce, gminy Skórzec, gminy Suchożebry, gminy Wiśniew, gminy Wodynie oraz gminy Zbuczyn. Przybliżymy m.in. legendę o złotych podkowach, legendę „Recepta na chciwość”, legendę o królowej Jadwidze czy legendę „Świetlik Bagniaczek”.
27. Ochotnicza Straż Pożarna w Gręzówce
- Miejscowość: Gręzówka
- Gmina: Łuków
- Powiat: łukowski
- Województwo: lubelskie
- Quest: historyczny, rowerowy, długi
Quest historyczny opisujący postać inżyniera Tadeusza Szenejki, który miał bardzo pozytywny wpływ na rozwój społeczno-kulturowy miejscowości Gręzówka. Tadeusz Szenejko po ukończeniu studiów w 1922 roku został leśniczym w Nurcu, a cztery lata później objął Nadleśnictwo w Hołodach. 14 maja 1929 r. otrzymał skierowanie do pracy w Nadleśnictwie Kryńszczak, w obwód którego wchodziła Gręzówka. W ciągu 13 lat działalności w tych okolicach brał czynny udział w życiu społecznym wsi. T. Szenejko przyczynił się do wybudowania trzech szkół – w Jagodnem, Biardach i Gręzówce, budynku Zarządu Gminy w Gręzówce, kościoła, plebanii. Z jego inicjatywy powstała Spółdzielnia Rolniczo-Leśna „Jedność”, biblioteka parafialna oraz droga z Gręzówki do Kryńszczaka. Na trasie questu poza podziwianiem obszarów bardzo atrakcyjnych krajobrazowo, każdy uczestnik będzie mógł wzbogacić swoją wiedzę historyczną, odwiedzając takie miejsca jak: dworek w Kryńszczaku, Dom Pracowników Leśnych w Kryńszczaku, budowane przez Szenejkę szkoły oraz plebanię, pomnik ks. Brzóski, budynek dawnej gminy oraz cmentarz wojskowy.
28. Stowarzyszenie „Anima Loci”
- Miejscowość: Głowaczów
- Gmina: Głowaczów
- Powiat: kozienicki
- Województwo: mazowieckie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Tematem questu będą trudne dzieje miasta Głowaczowa. W czasie II wojny światowej, podczas walk o przyczółek warecko-magnuszewski, Głowaczów został praktycznie zniszczony. Nie istnieje już m.in. zabytkowy kościół, który był – być może – projektowany przez słynnego Tylmana z Gameren. Na miejscowym cmentarzu, na najstarszych nagrobkach, mamy ślady tych wydarzeń w postaci śladów po kulach. Quest ma przypominać o dawnej historii tego miasta – pokazywać miejsca już nieistniejące, ale także to, co istnieje współcześnie – nowy kościół, Rynek z pamiątkowymi tablicami, stary cmentarz. Może również zahaczać o nieistniejący cmentarz żydowski. Może kończyć się (lub zaczynać) w okolicach mostu na rzece Radomce, skąd startują spływy kajakowe.
29. Powiat Leżajski (Starostwo Powiatowe w Leżajsku)
- Miejscowość: Leżajsk
- Gmina: Leżajsk
- Powiat: leżajski
- Województwo: podkarpackie
- Quest: nocny, historyczny, pieszy, optymalny
Quest opierałby się na wybranych wątkach z czasu okupacji niemieckiej na Leżajszczyźnie, tj. pacyfikacja Leżajska, działalność partyzancka i konspiracyjna (początki tworzenia się siatki konspiracyjnej w Leżajsku) oraz jej konsekwencje. Postacią pierwszoplanową questu będzie ppor. Rudolf „Lampart” Jaszowski, postaciami drugoplanowymi – jego rodzeństwo: Helena i Edmund. Cała trójka odegrała znaczącą rolę w pracy podziemnej. Działania konspiracyjne w czasie II wojny odbywały się często pod osłoną nocy, przy maksymalnym zachowaniu ostrożności, dlatego, aby oddać towarzyszącą im atmosferę, quest zostałby zrealizowany w formule nocnej. Na trasie questu pojawią się miejsca związane z działalnością ppor. Jaszowskiego i jego rodzeństwa (ul. Wałowa, pl. Jaszowskiego), zabytkowa leżajska architektura (XIX-wieczny ratusz, XVIII-wieczne kamienice, leżajska fara, budynek dawnego ukraińskiego Domu Narodowego, Dwór Starościński, pomnik ofiar pacyfikacji).
30. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka ,,Wielkie Jeziora Mazurskie”
- Miejscowość: Kruklanki, Pozezdrze, Ogonki
- Gmina: Kruklanki, Pozezdrze, Węgorzewo
- Powiat: giżycki, węgorzewski
- Województwo: warmińsko-mazurskie
- Quest: przyrodniczy, wodny (kajakowy), długi
Quest kajakowy rzeką Sapiną. Czas trwania questu około 7 godzin. Quest rozpoczyna się w gminie Kruklanki i wiedzie przez gminę Pozezdrze, a kończy w miejscowości Ogonki (Gmina Węgorzewo). Początek spływu to plaża gminna w miejscowości Kruklanki w gminie Kruklanki na jeziorze Gołdopiwo. Spływ zaczyna się przy budynku do obsługi plaży i kąpieliska nalężącym do Stowarzyszenia. Następnie przez jezioro Gołdopiwo uczestnicy spływu wpływają na kilometrowy odcinek rzeki aż do śluzy w Przerwankach. Śluza powstała w 1910 r., ma 25 m długości, 4 m szerokości, różnica poziomów wynosi 1,2 m. Śluzowanie stanowi atrakcję turystyczną. Następnie grupa dopływa do mostu drogowego, po jego lewej stronie znajduje się budynek dawnej rybaczówki. Dalej uczestnicy wpływają na jezioro Wilkus, odcinek około 4 km, płyną rzeką,mnastępnie wpływają na jezioro Pozezdrze i przystanek na plaży gminnej. Na plaży kolejny budynek Stowarzyszenia do obsługi plaży i kąpieliska. Istnieje też możliwość skorzystania z sanitariatów. Znajduje się tutaj MOR (miejsce obsługi rowerzystów). Jeziorem Pozezdrze uczestnicy spływu płyną do rzeki, po czym najbardziej malowniczym odcinkiem rzeki, wśród trzcin i łąk z licznymi zadrzewieniami, wpływają na jezioro Stręgiel, przepływają je i na zwężeniu poszukują pomostu ze slipem w miejscowości Ogonki.
31. Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego
- Miejscowość: Przeworsk Wąski, Urzejowice, Krzeczowice, Kańczuga, Łopuszka Wielka, Manasterz, Zagórze, Hadle Szklarskie, Jawornik Polski, Szklary, Bachórz, Dynów.
- Gmina: Dynów, Hyżne, Jawornik Polski, Kańczuga, Przeworsk
- Powiat: rzeszowski, przeworski
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, inny (kolejowy), długi
Zgłaszamy propozycję stworzenia unikatowego, pierwszego na świecie questu kolejowego. Quest poprowadzi trasą kolejki wąskotorowej „Pogórzanin” . Podróż tym podkarpackim Orient Expressem zaczyna się w Przeworsku i prowadzi torem o długości 46 km przez miejscowości:
Urzejowice, Kańczuga, Manasterz, Hadle Szklarskie, Jawornik Polski, Szklary, Bachórz na stację końcową w Dynowie. Kolej początkowo służyła jako tabor do przewozu towarów oraz osób. Obecnie to jedna z największych atrakcji turystycznych Województwa Podkarpackiego. Niecodzienną atrakcją jest jedyny w Polsce i najdłuższy w Europie tunel na liniach wąskotorowych o długości 602 m, biegnący pod górą Szklarką. Podczas podróży można napawać się krajobrazami doliny Sanu, doliny Mleczki, Pogórza Dynowskiego. Słowem – cisza, spokój, błogostan. Wtem… o rety! Wjeżdżamy na czyjąś posesję? Na szczęście to tylko złudzenie. Tory Przeworskiej Kolejki Wąskotorowej Pogórzanin wiodą tak blisko domów mieszkalnych, że ma się niekiedy wrażenie przejazdu przez przydomowe ogródki. Na trasie znajdują się liczne stalowe mosty, ostre łuki czy strome podjazdy, będące efektem zróżnicowanej rzeźby terenu. Quest oparty na historii, położeniu i atrakcjach turystycznych na trasie dostarczy turystom niezapomnianych wrażeń. Tabor, budynki i torowisko znajduje się pod opieką konserwatora zabytków.
32. Miejski Ośrodek Kultury w Rudniku nad Sanem
- Miejscowość: Rudnik nad Sanem
- Gmina: Rudnik nad Sanem
- Powiat: niżański
- Województwo: podkarpackie
- Quest: historyczny, rowerowy, długi
Rowerem przez wieki w Rudniku nad Sanem
Bohaterem questu jest nauczyciel historii, do którego na wakacje przyjeżdża nastoletni wnuk. Dziadek zabiera chłopca na wycieczkę rowerową, pokazując historycznie miejsca.
1. PLEBANIA
W 1656 r. rozpoczyna się potop szwedzki, król Szwedów po walkach odpoczywa na plebani w Rudniku, gdzie zostaje napadnięty przez oddziały rotmistrza Szandarowskiego.
2. KOŚCIÓŁ
Rok później miasto napadli najemnicy Rakoczego. Kościół i plebania zostały ograbione, a ludzie, którzy nie zdążyli uciec z miasta, zabici.
3. SAN
Po rozbiorze w 1772 r. Rudnik trafił pod panowanie Austrii. Prowincji nadano nazwę Galicja i Lodomeria, a granicą z zaborem rosyjskim został San. W czasie I wojny światowej pola nad Sanem były miejscem zaciętych walk. Pozostały po nich mogiły na terenie dworu w Kopkach, cmentarza w Rudniku i w lesie przy drodze łączącej Rudnik-Stróżę z Borowiną.
4. STACJA KOLEJOWA W RUDNIKU
W czerwcu 1914 r. z pociągu na stacji wysiadł późniejszy marszałek Polski Józef Piłsudski.
5. JAROT I OKOLICA TORÓW KOLEJOWYCH
Druga wojna światowa rozpoczęła się nalotami 8 września na linię kolejową i okoliczny las, gdzie zginęło kilkanaście osób. Kolejny nalot zniszczył fabrykę kalafonii i terpentyny.
6. RYNEK MIASTA
Plan Rynku zachowany do dzisiaj został wytyczony w XVI w. przez Katarzynę Ulińską wraz z nadaniem miastu praw miejskich w 1552 r.
7. CENTRUM WIKLINIARSTWA – koniec questu W tym miejscu znajdował się dwór pierwszych założycieli Rudnika.
33. Miejskie Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim
- Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
- Gmina: Ostrowiec Świętokrzyski
- Powiat: ostrowiecki
- Województwo: świętokrzyskie
- Quest: historyczny/kulturowy, pieszy, optymalny
Narratorem questu będzie postać Miry Kubasińskiej, wyjątkowej artystki, charyzmatycznej wokalistki kultowego zespołu Breakout. Mira Kubasińska uczyła się i rozwijała swój talent artystyczny w Ostrowcu Świętokrzyskim, w Zespole Pieśni i Tańca Huty Ostrowiec, działającym w Zakładowym Domu Kultury, dziś Sali Etiuda. Przed szerszą publicznością zadebiutowała w wieku 8 lat, wygrywając jedną z edycji audycji „Mikrofon dla wszystkich”. Sławę zdobyła dzięki występom z zespołem Blackout, który przekształcił się następnie w grupę o nazwie Breakout. Jej największe hity pochodzą z pierwszego albumu tej grupy, zatytułowanego „Na drugim brzegu tęczy”. Była uważana nie tyle za gwiazdę, co za postać kultową krajowej sceny bluesowej. W Ostrowcu Świętokrzyskim upamiętnia Mirę Kubasińską coroczny festiwal bluesowo-rockowy jej imienia, o nazwie „Wielki Ogień”. Planujemy rozszerzyć pierwszą część questu o nowe elementy związane z twórczością artystki w zespołach Blackout i Breakout. Chcemy podkreślić silne związki Miry Kubasińskiej z rodzinnym miastem. Przestrzenie Ostrowieckiego Browaru Kultury, sali Etiuda, Rynku czy Parku Miejskiego dają możliwość szerszego zaprezentowania postaci Miry Kubasińskiej oraz podkreślenia wyjątkowości muzyki tworzonej przez artystkę i jej męża Tadeusza Nalepę.
34. Fundacja Pomerania Green – Zielone Pomorze
- Miejscowość: Szczecinek
- Gmina: Szczecinek
- Powiat: szczecinecki
- Województwo: zachodniopomorskie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Szczecinek owiany legendami
Jezioro spowijała mgła. Wszystko działo się w zwolnionym tempie, nadając zimnemu porankowi w onirycznych wizji. Na jeziorze dryfowała łódka, a w niej postać w białej szacie. Kim jest owa postać, która pojawia się od czasu do czasu na jeziorze? To prawdopodobnie Jadwiga, żona księcia Ulryka I, która zgodnie z panującym ówcześnie zwyczajem po śmierci męża przeniosła się na Zamek Książąt Pomorskich, który stawał się domem dla wdów z rodu Gryfitów. Księżna Jadwiga Brunszwicka cieszyła się wielką sympatią ludu, była nie tylko odważną kobietą, ale i władczynią wielce zasłużoną dla miasta. To ona ufundowała gimnazjum, jedno z pierwszych na Pomorzu, a także szpital dla ubogich. Poznacie też historię pięknych zielarek, Rozalki i Oliwki, które swą urodą wielu mężczyzn kusiły, ale że i mądrością zostały obdarzone, to i niewłaściwych zalotników sprytnie potrafiły się pozbyć. Zanurzając się w legendę, ujrzycie urodziwą Grzymisławę, która w tęsknocie za zmarłym ukochanym w bagna się rzuciła, by w ten sposób z lubym połączyć się na wieczność. Cztery kobiety, jak cztery strony świata, owiane tajemnicą. Co zatem łączy Jadwigę, Rozalię, Oliwkę i Grzymisławę? Jak splotą się ich losy? Dlaczego Biała Dama pojawia się na zamku? I jakie tajemnice kryje park? To tylko część ciekawej historii Szczecinka. Więcej opowieści znajdziecie w naszym queście.
35. Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Radomskiej
- Miejscowość: Pionki
- Gmina: Pionki
- Powiat: radomski
- Województwo: mazowieckie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Od prochu do czarnej płyty
Quest przedstawi niesamowitą historię Pionek – miasta, które odegrało istotną rolę w rozwoju przemysłu zbrojeniowego w Polsce. Już w okresie dwudziestolecia międzywojennego powstała tu Państwowa Wytwórnia Prochu (późniejsze Zakłady Tworzyw Sztucznych „Pronit”), która produkowała głównie materiały wybuchowe na potrzeby Wojska Polskiego. Oprócz prochu i amunicji myśliwskiej w kolejnych latach wyrabiane były tu również kleje, lakiery, eter do narkozy, a nawet płyty gramofonowe! Lokalizacja wytwórni pośród lasów i mokradeł Puszczy Kozienickiej, z dala od większych skupisk ludzkich, sprzyjała zachowaniu tajemnicy produkcji. Dopiero wpływ przemysłu sprawił, że niewielki dotąd Zagożdżon (tak brzmiała dawna nazwa tej miejscowości) zaczął się rozwijać. W 1954 roku Pionki otrzymały prawa miejskie. Quest przybliży przemysłową historię miasta. Obejmie m.in. obiekty związane z dawną Państwową Wytwórnią Prochu, takie jak kasyno (obecnie Miejski Ośrodek Kultury, gdzie mieści się Izba Czarnej Płyty), dom „Pod Łabędziami” czy przedwojenną willę dyrektora naczelnego (obecnie Biblioteka Pedagogiczna). Na trasie znajdzie się również zaprojektowany przez Stefana Szyllera kościół pw. św. Barbary i zabytkowy budynek dworca kolejowego z 1925 roku. Oddalone o około 25 km od Radomia i położone w samym centrum Puszczy Kozienickiej Pionki to idealne miejsce na weekendowy city break. Quest „Od prochu do czarnej płyty” stanie się dodatkową atrakcją tego miasta.
36. Zabytkowa Kopalnia Ignacy w Rybniku
- Miejscowość: Rybnik
- Gmina: Rybnik
- Powiat: rybnicki
- Województwo: śląskie
- Quest: historyczny, pieszy, optymalny
Tajemnice Kopalni Ignacy z Zeflikiem
Pozwólcie, że zabierzemy Was w podróż po niezwykłym miejscu – Zabytkowej Kopalni Ignacy, dawnej Hoym grubie. Waszym przewodnikiem będzie mały Zeflik, który pokaże Wam jej najciekawsze zakamarki. Jego ojciec fedrował pod ziemią, wydobywając czarne złoto, które napędzało rozwój regionu. Ciekawski Zeflik często kręcił się w okolicy kopalni, dzięki czemu poznał wszystkie zakątki tego miejsca. Co więc czeka Was na trasie questu?
– Spotkanie z historią: Dowiedzcie się, jak wyglądało życie górników w dawnych czasach. Zeflik opowie Wam o ciężkiej pracy swojego ojca oraz o codziennym życiu w kolonii górniczej.
– Ukryte skarby: Zajrzyjcie do najciekawszych zakamarków kopalni: sprężarkowni, maszynowni szybu „Głowacki”, parku pary i wielu innych, poczujcie dreszczyk emocji, zwiedzając miejsca, gdzie kiedyś pracowali górnicy.
– Zeflikowe zagadki: Nasz mały przewodnik przygotował dla Was mnóstwo zagadek i łamigłówek, które sprawdzą Waszą spostrzegawczość i wiedzę o górnictwie. Rozwiązując je, poznacie sekrety kopalni, a na końcu trasy zdobędziecie „skarb”.
– Legendy i opowieści: Usłyszcie niesamowite historie i legendy związane z kopalnią, które Zeflik usłyszał od swojego ojca i dziadka. Przenieście się w świat dawnych górników i ich niesamowitych przygód.